150.000 løbere fejres med fyrværkeri: Men der er taget hensyn til naboerne
Mandag fyldes Fælledparken for første gang op med motionister, der går og løber i fællesskab med deres kollegaer.
I alt vil 150.000 af dem frem mod fredag aften sætte deltagerrekord og måske også et par personlige rekorder på den hyggelige rute.
På forhånd har Sparta Atletik og Løb opfordret alle deltagere til at lade bilen blive hjemme, da det ellers kan udløse et trafikalt kaos i området, og man arrangørerne har også forsøgt at gøre naboerne opmærksomme på de gener løbet måtte få for dem.
Blandt andet afspærres Øster Allé for trafik mandag-fredag fra 18:30 – 20:30.
Og hver aften klokken 21.30 fejres cirka 30.000 deltagere med fem minutters fyrværkeri.
”Vi ved, at fyrværkeriet for rigtig mange deltagere er en værdsat del af den fest, som samler kolleger til en aften med både motion og fællesskab. Vi lytter til vores naboer, og derfor har vi også besluttet at begrænse både lydniveauet og omfanget af fyrværkeri til fem minutter på samme tidspunkt hver aften,” siger siger Dorte Vibjerg, adm. direktør i Sparta Atletik og Løb til MigogKbh.
“Ligeledes har vi været endnu mere ihærdige med at oplyse lokale beboere om DHL Stafettens betydning for deres hverdagsaftener i den kommende uge. Det er afgørende for, at DHL Stafetten fortsat kan være en årlig festaften for så mange af hovedstadens virksomheder, deres medarbejdere og måske endda også for mange lokale beboere på Østerbro,” fortsætter Dorte Vibjerg.
Hun understreger, at beboere, der skal til og fra Brumleby og Olufsvej med fordel kanbenytte lokalbanen og kørselsvejen bag om Parken i det tidsrum, hvor Øster Allé er lukket.
”Særligt sidst på eftermiddagen vil der være ekstra mange, der ankommer for at deltage og heppe på kollegerne. Så vi opfordrer kraftigt deltagerne til at lade bilen stå derhjemme eller på arbejdspladsen. Så kan det også blive en god oplevelse at komme til og fra en god aften med kollegerne,” siger Dorte Vibjerg, adm. direktør for arrangøren Sparta Atletik & Løb.
For at imødekomme behovet for at opsamle og sortere affald bedst muligt, har arrangørerne i år endvidere skruet op og tilbyder 30 bemandede Recycling Spots for at hjælpe deltagerne med at aflevere og sortere deres affald.