20.000 har fået bøde: Nye miljøzoner sender 30 millioner i statskassen – men luften er blevet renere
Tag en dyb indånding.
Hvis du bor i en af de særlige miljøzoner på Frederiksberg eller i København skulle luften gerne være blevet en smule bedre.
I morgen er det nemlig præcis ét år siden, at de nye regler om kørsel i miljøzoner blev indført.
Og håndhævet.
En oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Gjensidige viser nemlig, at der er blevet udstedet hele 20.000 bøder til bilister i de fire største byer og på Frederiksberg.
Det betyder i kolde tal, at miljøzonerne har kostet danskerne 30 millioner det første år, men også at de har været med til at forbedre luftkvaliteten i de særlige zoner på eksempelvis Østerbro og i Aalborg, Aarhus og Odense, vurderer Gjensidige i en pressemeddelelse.
Også busser og lastbiler
Her skriver forsikringsselskabet, at det store beløb dækker over knapt 20.000 bøder, der er udstedt til personbiler, varevogne, lastbiler og busser for at have overtrådt reglerne siden 1. oktober sidste år.
“Men selvom det kan virke som et meget højt antal bøder, så har en stor del af dem formentlig handlet om, at bilisterne først har skulle lære reglerne at kende,” siger Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
“Der har været tale om nogle regler, der har haft indvirkning på rigtig mange dieselkøretøjer herunder også personbiler. Men vi kan se, at antallet af bøder har været nedadgående de sidste måneder, hvilket kan være et udtryk for, at der er blevet en større bevidsthed blandt bilisterne,” siger hun.
Fakta
Der er siden oktober 2023 blevet uddelt 19.443 bøder ifølge Gjensidiges aktindsigt hos Miljøstyrelsen.
Bøderne fordeler sig på 16.701 personbiler, 2.566 varebiler, 125 lastbiler og 51 busser.
Bødetaksten for at køre ind i en miljøzone, der ikke lever op til reglerne er 1.500 kr. for person- og varebiler og 12.500 for lastbiler og busser.