Nyhedsbrev

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Artikler med:

Nyeste artikler

29 millioner ud af vinduet: River skilte og cykelmærker ned fra kaos-gade

Af André Bentsen
Præcis tre sekunder efter, vi trådte ud på den Nordre Frihavnsgade tirsdag morgen, var der lige så mange lastbiler som cykler. Nu dropper politikerne den svinedyre cykelgade. Foto: André Bentsen
Præcis tre sekunder efter, vi trådte ud på den Nordre Frihavnsgade tirsdag morgen, var der lige så mange lastbiler som cykler. Nu dropper politikerne den svinedyre cykelgade. Foto: André Bentsen

De advarede fra start; beboerne og forretningerne i Danmarks næstældste handelsgade.

Alligevel gennemtrumfede rådhuset et pinefuldt langsommeligt vejarbejde for at omdanne Nordre Frihavnsgade til en såkaldt cykelgade.

“Farten skal ned, cyklisterne skal have forrang og bilerne er kun på besøg,” hed det oprindeligt indtil politiet lige fik rettet et par kommaer i den oprindelige hensigtserklæring.

Det hele endte i et 29 millioner kroner dyrt kompromis, som de lokale ingenlunden synes er mere sikkert end det, de havde i forvejen.

Men nu forsvinder skilteskoven, der forklarer de særprægede parkeringsregler og gadens karakter som cykelgade.

Det står fast efter et møde på rådhuset onsdag aften.

En af dem, der er glade for, at forvaltningen nu endelig lytter til borgerne, er John Michael Jensen (LA), der gennen sit virke i Østerbro Lokaludvalg og Østerbro Handelsforening har lagt øre til mangt en klage over de livsfarlige forhold og butikker, der mister kunder.

“I går aftes valgte borger repræsentationen på Københavns Rådhus at trække støtten til Cykelgade Ndr Frihavnsgade projektet. Dermed kommer projektet ikke videre. Det har taget et par år og nærmest daglig kamp at stoppe de mest tåbelige tiltag i “cykelgade Ndr Frihavnsgade”,” siger han til MigogKbh.

“Heldigvis var Københavns politi altid hurtig til at at svare på mine spørgsmål, og definere, hvad der var ulovligt undervejs. Trods klar besked fra politiet blev der løbende iværksat mange tåbelige tiltag,” fortæller han hovedrystende.

Kære bilist, du er gæst i cykelgaden,” er bare et af de mange eksempler, han nævner.

“Der er desuden slet ikke noget, der hedder cykelgade,” starter han.

“Fodgængerfelterne røg, da de var falsk tryghed, da det jo var en “cykelgade”.”

Sætningen i sig selv burde få enhver med magt til at handle.

Alligevel har det taget et år, før der nu sker noget i gaden.

“En lang kamp og en ung skoledreng fik fornuften tilbage med et fodgænger felt,” siger John Michael Jensen.

Idag skulle projektet have være sendt til Transportministeren, hvis ikke beslutningen på rådhuset var blevet truffet.

“Det slap ministeren så for at skulle træffe beslutning om. Nu står vi 29 millioner fattigere og med en ulovlig gade. Jeg synes, vi skal afholde et borgermøde og få taget den debat, vi aldrig fik for to år siden,” siger John Michael Jensen og slutter:

“Der er ingen vindere i dette kaosprojekt, men mange tabere, ikke mindst de mange handelsdrivende, som har lidt igennem dette kaotiske forløb. Der er desværre lang vej til en genskabning af Nord Frihavnsgade i ny format. Og mange flere millioner spildt.”

Del artikel


Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler