ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

3 tips til at leve lidt sundere

Af Annoncør

Folk, der bor i København og landets andre store byer, har ofte meget travlt, og for nogle betyder det, at sundheden nedprioriteres. Der er dog simple ting, alle kan gøre for at blive en lille smule sundere, og det ser vi nærmere på her, så læs med og få gode tips.

Undersøgelser viser, at borgere i de store byer i gennemsnit lever et kortere liv end borgere i provinsen. Dette har sandsynligvis også andre årsager end travlhed, for mange der bor i de større byer også giver den mere gas med alkohol og rygning. Også luftforurening har en betydning for, hvor længe vi lever.

Spis sundt med måltidskasser

Der er ingen tvivl om, at kost har en enorm betydning for vores sundhed, og i en travl hverdag kan det knibe med tiden til at købe ind og tilberede en sund menu. Da kan man benytte sig af en af de efterhånden mange forskellige måltidskasser, der de seneste år har ramt danske forbrugere. På Sundaftensmad.dk kan man finde en oversigt over de fleste tilgængelige kasser, og med det store udvalg er der noget for selv de mest kræsne.

Hverdagsmotion kan også noget

Også motion er noget af det, der har stor betydning for vores helbred, og der findes da også mange forskrifter om, hvor mange skridt man bør tage hver dag osv. Hvis du ikke decideret dyrker sport, kan du sagtens få motion og holde dig i form alligevel. Tag cyklen på arbejde og tag trappen i stedet for elevatoren. Gå hen til din kollega i stedet for at ringe eller maile og stå gerne af bussen et stop, før du skal af og gå resten af vejen. Sådan er der mange små hacks, man kan foretage i det daglige og på den måde få lidt motion ind i sit liv.

Mental sundhed

Det er dog ikke kun den rent kropslige sundhed, der er vigtig. Også vores mentale helbred bør vi søge at prioritere, og det kan man gøre på forskellige måder, f.eks. ved korte meditationsøvelser eller simpelt hen bare en pause i ny og næ, hvor vi lader telefonen blive i lommen og også fravælger TV, læsestof og musik men netop holder en pause fra det hele og måske blot sidder og kigger ud ad vinduet eller lukker øjnene et øjeblik.

Hvis man kan finde tid til det, kan yogatimer være meget givende, for her lukker man alt andet ude og fokuserer på velvære. En gåtur kan også gøre rigtigt meget for vores mentale sundhed, for når man blot fokuserer på at sætte den ene fod foran den anden, kan tankerne flyde frit og så at sige komme ud af hovedet.

Der er altså flere ting, man kan gøre for at blive lidt mere sund, og i en tid med stadigt større krav og en stigende mængde stimulation og information vil behovet for at prioritere vores sundhed kun blive større. Prisen for ikke at gøre noget kan være høj, og også derfor kan man altså med fordel overveje, om man kan gøre bare lidt for at højne sin sundhed.

Del artikel