Fremtiden er på vej: 7-Eleven lancerer ubemandede butikker i Storkøbenhavn

Noget tyder på, at det ikke bliver robotterne, som kommer til at overtage verden, men måske bliver det ubemandede 7-Eleven butikker.
I løbet af 2021 vil det nemlig være muligt at gå ind i en 7-Eleven butik helt uden medarbejdere – og samtidig købe noget vel at mærke.
Butikken registrerer automatisk dine købe og betalingen foregår også (næsten) helt af sig selv.
To testbutikker på vej i Storkøbenhavn
7-Eleven står klar til at lancere sine første ubemandede butikker i 2021 som tilføjelse til selskabets 173 butikker landet over.
Konceptet kommer til at fungere ved, at man tjekker ind på app’en eller med sit kreditkort, når man går ind i den ubemandede 7-Eleven-butik.
Dernæst tager man de varer man ønsker, mens butikken automatisk via kameraer og vægte på hylderne registrerer, hvilke varer man tager, og om man fortryder og sætter en eller flere på plads igen.
Når man er færdig med at handle, kan man uden videre forlade butikken, man skal blot tjekke ud med app eller kreditkort. Betalingen sker derefter automatisk.
I første omgang er der tale om to testbutikker, hvor 7-Eleven vil vurdere, om konceptet passer til det danske marked.
Butikkernes nøjagtige placering kan på nuværende tidspunkt ikke bekræftes, 7-Eleven forventer at dette koncept kan være aktuelt på lokationer, hvor der enten ikke er kundetrafik nok eller ikke et stort nok areal til at etablere en ”almindelig” 7-Eleven butik.

Første i verden
Danmark bliver det første land, hvor 7-Eleven tester denne type hightech shopping-koncept for kunderne.
”Konceptet er et tillæg til den eksisterende forretning, og som en af de førende convenience-aktører ligger det os på sinde, at vi hele tiden skal tænke i nye måder at drive virksomheden på, og hvordan vi betjener og servicerer vores kunder bedst muligt.
Derfor er vi glade for at kunne introducere vores ubemandede koncept til danskerne, som vi håber, de vil tage godt imod,” siger Jesper Østergaard, adm. direktør i 7-Eleven Danmark.
De ubemandede butikker får ca. 200 varenumre og plads til 5 kunder ad gangen fordelt på de 25 km2., som salgsarealet ca. kommer til at udgøre.
Sortimentet inkluderer mad, bageri, kaffe og drikkevarer samt konfekture.