Akupunktur hjælper på dine skader

Skrevet af: Redaktionen

Hvad kan du gøre ved dine skader?

Dette er sponsoreret indhold

Dine skader? Det er ikke dine fugle i haven, og det handler heller ikke om skaderne på din bil eller dit hus. Det handler om de skader, vi alle af og til får på kroppen. Det er de færreste mennesker, der ikke har prøvet at få en skade på kroppen. Det gælder i hvert fald aktive og motionsglade mennesker. Du har måske oplevet at få en skade i dit knæ, din hofte, din ryg eller noget helt fjerde. Måske lagde du dig bare på sofaen og ventede på, at det ikke længere gjorde ondt? Herunder får du nogle kvalificerede bud på, hvad du kan gøre, når den næste skader rammer dig.

Nåle i kroppen

Akupunktur betragtes af mange som en teknik, der er sikker og ikke har de store bivirkninger. Akupunktur foregår ved, at der sættes små, tynde engangsnåle ind i hud og muskler. Det er især effektivt i forhold til sportsskader, hvilket både kan være overbelastningsskader eller betændelse i led og sener. Hvis du får en fibersprængning, kan akupunktur også være en god og alternativ behandlingsmetode.

Nålene går ind og stimulerer nerverne i kroppen. Derudover kan behandlingen påvirke den tilskadekommendes oplevelse af smerter og andre symptomer på en positiv måde. Akupunktur kan derfor være en god og alternativ behandlingsform mod skader, men du skal helst ikke have nålefobi, hvis du kaster dig ud i denne behandling. 

Husk desuden at få en professionel fagperson til at gøre det.

Kulde, varme og massage

Når du får en skade, kan der opstå hævelser omkring det område, hvor skaden er sket. Hvis du eksempelvis har fået en fibersprængning, er det en god idé at behandle området med is – gerne hurtigst muligt. Kulden hjælper kroppen med at “reparere” den eller de beskadigede fibre, der er sprunget eller blevet revet over. Brug gerne is flere gange dagligt i det første døgn. Omkring 20 minutter ad gangen. Når skaden er kommet lidt på afstand, kan det være, at du kan holde til at få massage. Her er det en god idé, hvis du opsøger en massør eller en fysioterapeut, der kan give dig en ordentlig og professionel omgang massage. Du kan også selv forsøge at massere området lidt. Inden du begynder at massere, bør du dog få varmet området op. Ikke med fysiske øvelser. Brug en varmepude, et varmetæppe eller lignende til at få musklerne varmet og løsnet lidt op.

Ro, hvile og gode træningsøvelser

Nogle skader kræver i begyndelsen ikke andet end ro og hvile. Det kan være svært at respektere, men kroppen skal ofte have lov til at gøre det meste arbejde selv. Du kan naturligvis bruge ovenstående tips, men det hele afhænger selvfølgelig af, hvilken skade du har fået. Mange skader kan klares med ro i et stykke tid, hvorefter du vil blive klar til at genoptræne det beskadigede område. Det er altid en god idé at søge råd hos en fysioterapeut, som kan give dig et personligt og skræddersyet træningsprogram. På den måde sikrer du dig, at du får styrket de rigtige muskler, der skal hjælpe dig tilbage på sporet.