Annonce
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Benyttes kampagnekoder anderledes under udsalg? Det ser Promocodius’ eksperter på her

Af Annoncør

Folk handler varer hver dag. Men har du tænkt over, hvordan du helt præcist handler? Er din  opfattelse af shopping anderledes i almindelige perioder på året, i forhold til når der er udsalg? Og hvilken rolle spiller kampagnekoder i forbindelse med shopping? Det ser promocodius.com’ eksperter nærmere på her.

Forbrugernes købsadfærd i den ordinære indkøbssæson

I den ordinære indkøbssæson handler forbrugerne primært essentielle ting. Altså varer som de ikke allerede ejer, eller som de har brug for flere af. Da disse varer er meget vigtige for forbrugerne, har de intet andet valg end at blive ved med at købe dem. Produkter der generelt falder ind under denne kategori er fødevarer, dagligvarer og tøj. Hvad angår køb af varer fra andre kategorier, kan deres intensitet vurderes som middel eller endog lav (f.eks. er luksusvarer og dyrt elektronik de mindst efterspurgte varer).

Hvordan forholder det sig med benyttelsen af kampagnekoder i denne indkøbssæson? Køberne er uden tvivl interesserede i at spare penge. De søger således efter og benytter  kampagnekoder. Statistikken viser dog, at kampagnekoder benyttes mindre hyppigt her, i forhold til i de store udsalgsperioder. Da salget generelt er lavere, er den mindre hyppige brug af kampagnekoder således ikke overraskende.

Det er dog ikke kun hvor ofte der benyttes kampagnekoder der ændrer sig. Holdningen til kampagnekoder er også ved at ændre sig. Ved almindelig shopping fremstår rabatkuponer ofte som et ekstra incitament til at handle hos en bestemt butik, såfremt denne tilbyder et specifikt ønsket produkt. Kuponer påvirker dog sjældent forbrugernes endelige valg af det købte produkt.

Hvad sker der i udsalgsperioden?

Alisa Sklyarova, som er projektleder hos PromoCodius, bemærker, at der i de store udsalgsperioder igangsættes et regulært “shoppingmaraton”: Ifølge statistikker foretages op til 20% af alle årets køb således omkring Black Friday, og samtidig stiger butikkernes omsætning med ca. 15% op til jul. I disse perioder stiger salget med omkring 50-60% i forhold til den ordinære indkøbssæson. 

Når forbrugerne køber varer på udsalg, er de typisk på jagt efter de bedste tilbud på varer, som de har tænkt sig at købe, eller som de ved, at de på et tidspunkt får brug for. Derfor er rabatter og kampagner på produkter en ekstra motivation for at købe varer, som måske ikke er vigtige i den pågældende periode, men som de måske vil få brug for på et senere tidspunkt. Butikkerne er som konsekvens heraf begyndt at tilbyde købsincitamenter såsom rabatter på op til 90 %, 2 + 1-kampagner og andre lignende tilbud.

Forbrugerne har ofte en tendens til at købe stort ind af de varer som er på tilbud, så de store rabatter for alvor kan udnyttes. Det observeres endvidere hyppigt, at forbrugerne primært køber varer med den største rabat. Dette kan til tider fører til “kaotisk beslutningstagning”.

Ifølge Promocodius’ statistikker er elektronik den kategori, der er mindst tilbøjelig til at være uovervejet, fordi sådanne køb ofte er dyrere og planlægges på forhånd. I gennemsnit stiger salget af elektroniske varer i udsalgsperioder med 25%, da selv en lille rabat på 10-15% fremstår markant, på baggrund af de generelt høje priser. Den mest sårbare kategori for overilede indkøb er kategorien tøj og sko. For at undgå overilede køb, skal du sørge for at udarbejde en indkøbsliste, så du får mest muligt ud af udsalgsperioderne.

PromoCodius er en onlinebaseret platform der tilbyder aktuelle kuponer, tilbud og rabatter til brug hos tusindvis af kendte og førende detailhandlere. Platformen blev grundlagt i 2016. Opererer i Ukraine, Tjekkiet, Polen, Slovakiet, Rumænien, Sverige, Danmark, Finland, Norge, Spanien, Mexico, USA, Tjekkiet, Tyrkiet.

Del artikel

Andre læser også