MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Betal med dit skrald: Nu kan du komme gratis ind på store attraktioner – hvis du cykler eller rydder op

Af André Bentsen
Rydder du op efter dig? Cykler du - eller bruger det offentlige? Så kan du nu få adgang til en masse gratis attraktioner i København. Foto: Wonderfull Copenhagen
Rydder du op efter dig? Cykler du - eller bruger det offentlige? Så kan du nu få adgang til en masse gratis attraktioner i København. Foto: Wonderfull Copenhagen

Tager du cyklen, arbejder frivilligt eller hjælper med at rydde op i naturen kan du fra mandag i uge 29 få gratis guidede museumsture og meget andet.

København lancerer nemlig et nyt grønt oplevelsesøkonomisk initiativ, kaldet CopenPay.

Det skal få især turister til at handle mere bæredygtigt ved at lade dem bruge en række af Københavns attraktioner mod klimavenlige handlinger.

Der er nemlig behov for at ændre turisternes tankegang, viser tal fra Wonderfull Copenhagen. 82 procent siger, at de ønsker at handle bæredygtigt, men kun 22 procent har ændret deres adfærd.

CopenPay belønner derfor handlinger såsom at cykle, deltage i oprydningsarbejde eller arbejde frivilligt på urbane gårde med adgang til en række berigende oplevelser. Dette inkluderer gratis guidede museumsture, gratis kajakleje og endda en gratis vegetarisk frokost lavet af lokale afgrøder.

For eksempel inviteres besøgende, der ankommer til Statens Museum for Kunst med plastikaffald, til en workshop, hvor de kan omdanne affaldet til kunstværker.

Ligesom en tur med offentlig transport eller cykel til Københavns ikoniske varmeværk, Copenhill, giver en unik oplevelse med skiløb ned ad skråningen på bygningens tag.

“Det er en kerneopgave for os at gøre rejser bæredygtige. Og vi vil kun lykkes, hvis vi bygger bro over den store kløft mellem de besøgendes ønske om at handle bæredygtigt og deres faktiske adfærd,” siger Mikkel Aarø-Hansen, CEO i Wonderful Copenhagen.
“Det kan lyde enkelt, men det er det ikke. Vi ønsker, at besøgende træffer bevidste, grønne valg og forhåbentlig får endnu bedre oplevelser, mens de er på besøg. Gennem CopenPay sigter vi derfor efter at tilskynde turisters bæredygtige adfærd, mens vi beriger deres kulturelle oplevelse af vores destination. Det er et eksperiment og et lille skridt mod at skabe en ny tankegang blandt rejsende og et af mange initiativer, vi gør for at gøre rejser mere bæredygtige,” fortsætter Mikkel Aarø-Hansen.

Det eneste, tursiterne skal gøre er at vise en togbillet, ankomme på cykel eller fremvise andet simpelt bevis på grønne handlinger for at indløse deres belønninger.

Denne sommer er alle turister inviteret til at deltage i CopenPay, med regelmæssige opdateringer om tilgængelige attraktioner og belønninger på copenpay.com.

Mere end 20 gode tilbud

Med over 20 attraktioner, der lanceres denne sommer, sigter CopenPay ikke kun mod at forbedre gæsternes lokale oplevelse, men også at inspirere andre destinationer.

“Vi skal ændre turisme fra at være en miljømæssig byrde til at være en kraft for positiv forandring, og et vigtigt skridt i denne transformation er at ændre, hvordan vi bevæger os rundt på destinationen, hvad vi forbruger, og hvordan vi interagerer med de lokale. Med CopenPay ønsker vi, at rejsende såvel som lokale attraktioner fokuserer på den forandring og de valg, vi skal træffe,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

“Da rejser er internationale, afhænger vores succes af folks og destinationers valg andre steder. Vi stræber derfor også efter at inspirere bæredygtig adfærd og kulturel værdsættelse over hele verden,” konkluderer Mikkel Aarø-Hansen.

På rådhuset vækker initiativet stor begejstring:

“Jeg er virkelig begejstret for at se et initiativ som CopenPay, der kombinerer vores rige kulturliv med et stærkt engagement i bæredygtighed. Ved at konvertere grønne handlinger til valuta for kulturelle oplevelser får turister en unik mulighed for at udforske København på en måde, der gavner både miljøet og lokalsamfundet. Det stemmer perfekt overens med vores værdier og ambitioner om at fremme bæredygtige løsninger i København,” siger Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.

Fakta om CopenPay:

  • Pilotprojektet kører i hele højsæsonen, uge 29 til 32 – begge uger inklusive.
  • Hjemmeside: www.CopenPay.com lanceres den 15. juli
  • En bred vifte af attraktioner deltager i pilotprojektet, herunder: Nationalmuseet, Statens Museum for Kunst, Københavns Museum, løbeklubben Sparta, Green Kayak, Copenhill, Den urbane have, cykeludlejning fra Donkey Republic og mange flere.

For billeder eller videomateriale https://platform.crowdriff.com/m/visitcopenhagen

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien