Bilerne skal under jorden: Nedrivning af Bispeengbuen rykker tættere på
Siden 1972 har Bispeengbuen været en central trafiknerve ind til det centrale København.
Men snart kan den historiske bro mellem Frederiksberg og Nørrebro være fortid.
En nedrivning af Bispeengbuen rykkede et skridt nærmere, da Københavns Kommune samt Frederiksberg Kommune har besluttet at sætte et samlet budget af på 6 mio. kr. over de næste to år til at komme med den optimale løsning for fremtiden i det knudepunkt.
Sikkert er det, at man vil have revet Bispeengbuen ned. Men der skal fremlægges en konkret løsning, og oplægget er, at bilerne skal under jorden i stedet.
Forhistorisk symbol
Det bekræfter Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen over for TV 2 Lorry.
“Bispeengbuen står som et forhistorisk symbol på, hvordan man førhen ønskede at prioritere bilismen højt.
Den tilgang til København er fortid, og derfor er det fantastisk, at vi nu kan komme videre med arbejdet med at lægge Bispeengbuen i graven og i stedet skabe en by og et område for mennesker og ikke for biler,” forklarer hun til TV 2 Lorry.
Det vækker glæde i lokalmiljøet, hvor foreninger som Nørrebro Lokaludvalg samt Miljøpunkt Nørrebro i mange år har slået et slag for at få fjernet den knap så flotte bro.
Planen er så, at biltrafikken skal lægges under jorden hele vejen fra H.C. Andersens Boulevard ved Langebro og ned under Bispeengbuen.
I stedet skal området være et attraktivt byområde med grønne byrum, og så drømmer man om en genåbning af Ladegårdsåen som å-park, sådan som det faktisk var før Bispeengbuen blev bygget.