Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Bilerne skal væk: Fredag lukker de central vej midt i København

Drømmen om et grønnere hjerte mellem Tivoli og Scala går midlertidigt i opfyldelse som et forsøg lige om lidt. Foto: Gehl Architects
Drømmen om et grønnere hjerte mellem Tivoli og Scala går midlertidigt i opfyldelse som et forsøg lige om lidt. Foto: Gehl Architects

En af de mest trafikerede strækninger i det centrale København står over for en markant forandring.

Allerede på fredag den 1. maj bliver der lukket for biltrafik på Vesterbro Passage, hvor kommunen vil teste, hvordan området fungerer, når biler erstattes af ophold, træer og liv.

“Det betyder også at gaden bliver lukket for biltrafik,” skriver lokaludvalget for Indre By.

De forklarer lidt, om de ændringer, der kommer:

“Den sydlige del af gaden bliver indrettet med store trædæk, træer, plantebede, bænke og små opholds- og aktivitetsområder.”

Alt sammen for at give kommunen en bedre forståelse for, hvordan området fungerer, når pladsen prioriteres til mennesker og ophold.

Det glæder flere at politikerne på rådhuset.

Blandt andre, Kristine Amnitzbøl-Bille.

“Alt for længe har København nemlig hvilet på laurbærrene i forhold til at være en grøn og levende foregangsby – og nu er vi sakket bagud byer som Paris, Utrecht, Amsterdam, Barcelona, Singapore med flere. Derfor er det godt, vi nu får et initiativ i gang, der kan undersøge, hvordan vi får mere plads til liv og grønt,” siger hun til MigogKbh.

Bilerne forsvinder i flere måneder

Forsøget tager udgangspunkt i strækningen mellem H.C. Andersens Boulevard og Bernstorffsgade ved Vesterbro Passage, hvor biltrafikken midlertidigt bliver fjernet.

“I forsøgsperioden lukkes strækningen for biltrafik,” skriver forvaltningen i et notat.

Til gengæld bliver området omdannet til et midlertidigt byrum med trædæk, beplantning og opholdspladser.

“Den sydlige del af gaderummet omdannes til et midlertidigt byrum bestående af et stort trædæk, nye træer og plantebede, bænke og siddemuligheder og mindre opholdsrum og områder til aktiviteter,” fremgår det.

Busser og cykler får fortsat adgang, men flyttes til den modsatte side af vejen.

Starter allerede om få uger

Projektet bliver skudt i gang hurtigt. Allerede den 1. maj lukkes vejen, og i ugerne efter bliver byrummet etableret.

“Den 1. maj 2026 lukkes strækningen for biltrafik, og byrummet etableres de følgende uger,” skriver kommunen.

Selve forsøget forventes at være i gang fra senest 1. juni og frem til midten af november.

Herefter åbnes der igen for biler den 1. december.

Millionprojekt skal teste fremtidens byrum

Bag forsøget ligger en politisk beslutning fra budgetaftalen for 2025, hvor der blev afsat 12,1 millioner kroner til projektet.

Formålet er ikke kun at skabe et hyggeligt byrum, men også at indsamle viden om, hvordan området faktisk bliver brugt.

“Byrumsforsøget skal give erfaringer med, hvordan området kan fungere med mere plads til mennesker og ophold,” skriver forvaltningen.

Samtidig skal projektet give konkrete svar på, hvordan trafikken påvirkes, og hvor folk vælger at opholde sig.

“Forsøget skal bl.a. give viden om, hvordan mennesker bruger byrummet, hvor der opstår ophold og aktivitet, og hvordan trafik og bevægelse fungerer i området,” fremgår det.

Der arbejdes samtidig med planer om at udvide projektet til også at omfatte Axeltorv.

Det sker på baggrund af en politisk hensigtserklæring, hvor kommunen har undersøgt muligheden for at inkludere pladsen i forsøget.

Midlertidigt, men med langsigtede ambitioner

Selvom byrummet kun er midlertidigt, er ambitionerne langsigtede.

Erfaringerne fra forsøget skal nemlig bruges som grundlag for en permanent omdannelse af området.

“Når forsøgsperioden slutter i november 2026, fjernes de midlertidige elementer igen,” skriver forvaltningen.

Materialerne bliver dog ikke spildt. Træer og elementer bliver genbrugt i andre projekter rundt i byen.

“Træerne genplantes i andre projekter, og materialer som trædæk og bænke genbruges så vidt muligt,” fremgår det.

Borgere bliver inddraget undervejs

Københavnere og naboer bliver løbende informeret om projektet gennem breve, skilte og kommunens hjemmeside.

“Kommunikation sker via nabobreve, hjemmeside og skilte i byrummet,” skriver forvaltningen.

Samtidig er lokale aktører allerede blevet inddraget i processen.

Når forsøget afsluttes, skal resultaterne samles og evalueres.

“Primo 2027 vil afrapportering til Klima-, Miljø- og Teknikudvalget ske,” skriver kommunen.

Herefter kan politikerne tage stilling til, om Vesterbro Passage skal forvandles permanent fra trafikåre til byrum.

Del artikel

Korte videoer

 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.