ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kæde vil åbne stor butik: Svensk gigant rykker ind i København

Af Camilla Lützhøft Stahlschmidt
Foto: PR, Biltema
Foto: PR, Biltema

Mens IKEA har travlt med at bygge på Kalvebod Brygge, vender endnu en svensk gigant nu blikket mod København.

Snart kan en stor butik være på vej.

Detailgiganten Biltema har i dag 16 varehuse rundt omkring i Danmark, men bor man i København, skal man til Glostrup, Roskilde eller længere væk fra byen for at shoppe bilgrej, cykeludstyr og andre dimser til fritiden hos den svenske kæde.

Biltema har fået vokseværk som resultat af en ambitiøs vækststrategi og håber nu på at kunne finde egnede lokationer til nye butikker i Odense, Aarhus og København.

Bliver mindre end først planlagt

Sidste år klippede Biltema snoren til tre nye varehuse i danske provinsbyer, og byggeriet af endnu et varehus på 7000 m2 er lige nu i gang i Nykøbing Falster, og opførelse af Sønderborg påbegyndes i løbet af januar.

Planen var oprindeligt, at kæden skulle åbne et stort varehus i København, men sådan bliver det ikke helt.

“Vi har hele tiden haft ambitionen om også at være til stede i de tre største danske byer og også løbende kigget efter mulige lokationer. De har vist sig svære at finde, fordi vores ekspansionsstrategi har lagt op til varehuse på 7000 m2 – og et ledigt grundareal på 20.000 m2,” fortæller Biltemas danske direktør, Jacob Borring Møller, og fortsætter:

“Den strategi ændrer vi nu i de store byer. Vi vil i stedet til at kigge efter grunde med eller uden eksisterende ejendomme som kan købes, med plads til mindre varehuse på mellem 2000 og 3000 m2, så vi sikrer, at vi også får etableret os i de tætbebyggede byområder.”

Åbner om to år

Selv om Biltema nedskalerer i København samt Aarhus og Odense, oplyser detailgiganten, at det dog ikke betyder, at københavnere, aarhusianere og odenseanere ikke kan finde hele sortimentet i de kommende mindre varehuse.

“Indretningen af de mindre varehuse vil selvfølgelig blive anderledes end i de traditionelle Biltema-varehuse, hvor der er brede gange og masser af plads til udstillinger mellem hylderne. De bliver mere som traditionelle byggemarkeder med mange hyldemeter,” siger Jacob Borring Møller.

Planen er, at København har en Biltema inden udgangen af 2025.

Biltema har flere end 160 varehuse i Norden, og virksomheden blev oprindeligt grundlagt som et postordrefirma med reservedele til biler i Sverige i 1963.

Del artikel