Blandt landets bedste: Nu er Herberg for unge hjemløse i vild overlevelseskamp

“Hellebro i Valby er blandt de bedste i landet til at få unge hjemløse godt videre i livet til egen bolig og i arbejde. Men står det til flere partier, tvinges sunde herberg og bosteder som ’Hellebro’ alligevel til at lukke.”
Sådan skriver Eva Riedel, direktør i Foreningen Hellebro, i denne udgave af MigogKbhs debatserie ‘Stemmer fra Broen’.
Læs også: Kommentarspor går amok: Nu taler borgmester ud om Vesterbro Passage For der er håb, mener Eva Riedel, der håber, at en helt ny analyse fra Deloitte måske i 11. time kan overbevise selv de mest hårdnakkede politikere om at tænke sig om en ekstra gang.
“Det forventer vi faktisk,” skriver Eva Riedel og fortsætter:
For de nye tal er breaking news – også for politikerne. De har indtil nu ikke haft fakta at træffe beslutninger ud fra, så på en god dag er de tilgivet. Men nu har de tallene og fakta, og når tallene fortæller politikerne, at de er ved at dumme sig, må vi da forvente, at de tænker sig om og lytter, siger Eva Riedel, direktør i Foreningen Hellebro, der driver ungeherberget ’Hellebro’ i Valby, og som selv var hjemløs som ung.
Kernen i problemet er, at Folketinget sidste år var godt i gang med at tvinge alle landets private bosteder og herberger til at blive kommunale i kampen mod de snydepelse og brodne kar i branchen, som medierne i disse år fortæller rædselsfulde historier om.
Men ved at ensrette og minimere alle private tilbud – også nonprofit-foreninger som ’Hellebro’ – ville det betyde, at op mod halvdelen af landets herbergspladser til unge ville forsvinde. Dermed ville ’ædel politisk handlekraft’ mod de få kriminelle smadre livet for de mange i forvejen mest sårbare mennesker i Danmark.
Men så kom folketingsvalget før påske, og indgrebet blev sat i bero. Nu håber vi, at det nye Folketing vil besinde sig, kigge på de nye tal og Deloittes analyse og lade være med at dumme sig, som deres forgængere var ved at gøre.
For tallene og analysen er klare:
• Private bosteder sender langt flere borgere i egen bolig end offentligt drevne bosteder.
• Langt flere borgere, der udskrives fra private bosteder, kommer i job eller uddannelse sammenlignet med borgere fra offentligt drevne bosteder.
Deloitte skriver blandt andet i analysens konklusioner:
”Analysen påviser signifikante forskelle mellem de private og offentlige bosteders resultater – i de private bosteders favør. Disse resultater står i kontrast til diskursen i den offentlige debat, hvor en række enkeltsager har skabt tvivl om de private bosteders indsats og motiver, og er et vidnesbyrd om behovet for mere transparens på området. Samtidig efterlader analysens fund også et behov for mere viden, fx om årsager til variationer i bostedernes resultater, bostedernes rentabilitet og drift, beboernes problematikker samt sammenhænge mellem pris og kvalitet. Tilvejebringelse af den manglende viden kan sikre, at centrale beslutninger om en styrket indsats på hjemløseområdet træffes på et oplyst grundlag. Det fortjener de unge, men også samfundsøkonomien.”
Men hvorfor er det så altødelæggende for private tilbud at blive tvunget ind i en kommunal ramme med tvungen driftsaftale?
Der er tre meget gode grunde til, at private herbergspladser lukker, hvis tvungne kommunale driftsaftaler bliver til virkelighed:
• Driftsoverenskomst betyder lavere lønninger og dermed farvel til dygtige, erfarne medarbejdere, der i dag får en god løn på funktionærkontrakter – og goddag til lavtlønnede, mindre kvalificerede medarbejdere.
• Driftsoverenskomst betyder farvel til vores køkken med hjemmelavet mad, aktiviteter og praktikordninger for de unge – og goddag til kommunal industrimad, der dårligt nok kan holde kommunens ældre i live på plejehjemmene.
• Driftsoverenskomst betyder, at Københavns Kommune overtager hele Hellebros strategi, udvikling og økonomi, som vi har opbygget over otte år. Det er netop grunden til, at vi kan levere så gode resultater til lav pris. Så kan vi lige så godt lukke.
”Der er intet som fakta, der kan ødelægge en god historie, og politikerne bør lave landets love baseret på indsigt og fakta – ikke på synsninger, følelser og ideologiske, tossede idéer. Politikerne løber desværre med en halv vind og prøver nu at lukke alt privat ned. Også det, der – ligesom Hellebro – er godt, billigt og drives non-profit,” siger Eva Riedel, og fortsætter.
Jeg er virkelig bekymret over, at man reelt nationaliserer de private tilbud med tvang ved at kræve, at vi skal indgå driftsaftaler. Dermed lukker man halvdelen af herbergskapaciteten ned, da halvdelen af alle pladser er private tilbud. Hvor skal de hjemløse så gå hen?
Så vil hele området kollapse, og det er ingen tjent med. Men vi kæmper videre for vores og de unges liv!