Kåret til Danmarks bedste burger: Burger Shack åbner endelig i København

Skrevet af: Michael Qureshi

Det er blot tre år siden, at Burger Shack åbnede med plads til 10 gæster i Århus.

I dag stormer burgerkæden frem over hele landet med 12 restauranter spredt ud over Jylland og Fyn. Senest har de åbnet to i træk i Odense.

I Århus og Aalborg har de flere gange vundet prisen for byens bedste burger.

Burger Shack har desuden vundet prisen for Danmarks Bedste Burger.

Det gjorde de i en stor afstemning på Opdag Danmark, hvor adskillige tusinder landet over både meldte ind med deres bud på bedste burger og samtidig også stemte på deres favorit.

Nu kan MigogKbh afsløre, at Burger Shack endelig rykker over Storebæltsbroen og åbner deres første sted i København.

Dermed kommer der yderligere krudt i burgerkrigen i København, men Burger Shack må formodes at være blandt de tunge drenge med deres store succes landet over.

B

Allerede planer om flere lokationer

Den første københavnske Burger Shack kommer til at ligge på Tapperitorvet 1 i Carlsberg Byen. Den åbner i løbet af april. Men det er bare starten.

Der er allerede planer om flere lokationer.

Det bekræfter direktør i Burger Shack Danmark over for MigogKbh.

“Vi har kigget på rigtig mange lokaler i hele København – alt fra kæmpe lokaler på Strøget til hippe lokaler i Nordvest.

Da vi fandt denne lokation, en tidligere pølsebod i Carlsberg Byen, faldt vi pladask for den.

Her kan vi fokusere på det vigtigste, nemlig burgerne, og vi kan skabe en lille hyggelig restaurant som minder om den første Burger Shack i Aarhus.

Det passer perfekt til vores første restaurant i København,” siger Christoffer No, Direktør i Burger Shack Danmark, som dog hurtigt fortæller, at der kommer flere restauranter i København i år.

“Vi er på nuværende tidspunkt rimelig langt med et par lejekontrakter på forskellige lokationer i Storkøbenhavn, og vi glæder os bare helt vildt til at komme i gang,” forklarer han.

 

Fokus på økologi og bæredygtighed

Burger Shack blev født med et stærkt fokus på kærneværdier; økologi, bæredygtighed og dyrevelfærd. Det skulle hurtigt vise sig at være en rigtig god idé.

Blot tre måneder efter åbningen, udråbte Børsens anmelder, Ole Troelsø, i en stor artikel, at byens bedste burger kunne fås hos Burger Shack – og så gik det stærkt.

Awards og gode anmeldelser medførte trængsel i den lille burgerbar. Køen strækkede sig hver dag flere meter ud af butikken. Duften af de flammegrillede burgere spredte sig til flere danske byer.

Klar til at indtage København

Nu føler de, at tiden til København er moden.

“Vi har i de seneste 10 måneder gået og planlagt vores indtog i København – en by, hvor konkurrencen er større end noget andet, vi nogensinde har prøvet.

Vi forsøger dog at holde vores ben plantet solidt på jorden og gøre det, vi er gode til – nemlig at lave rigtig gode burgere.

Vi er ikke de smarte elever i klassen, og du finder os nok ikke til Fashion Week, men vi er ret gode til at lave burgere med fantastiske lokale råvare til rigtig gode priser,” forklarer Christoffer No.

Vil have det bedste kød i burgerne

Burger Shack har især fokus på at få det bedste kød i deres burgere. De lancerede også i 2018 deres egne fritter.

“I takt med vi får flere restauranter, giver det os mulighed for at forbedre vores produkter uden det betyder noget prismæssigt for kunderne. Det forpligter også.

Al vores oksekød kommer fra tre kvalitetsfokuserede gårde; Bomhuset, som leverer fantastisk Wagyu-kød til os samt Kildegården & Himmerland.

I 2018 lancerede vi også som den første danske kæde, jeg kender til, vores helt egne pommes frites.

De bliver lavet udelukkende med danske vestjyske kartofler. Det er en ære for os at arbejde med passionerede landmænd og producenter – det ligger i vores DNA,” forklarer Christoffer No, Direktør i Burger Shack Danmark

Burger Shack åbner deres første restaurant i København i april på Tapperitorvet 1, 1799, København. Åbningstiderne er 11.30 – 21.00 hver dag.

Københavnsk michelinkok om Michelins grønne kløver: ‘Pinligt og fordummende’

Skrevet af: Rasmus Kramer Schou
PR Foto
PR Foto

Sidste uge blev årets Michelin-stjerner uddelt.

I samme ombæring præsenterede Michelinguiden et nyt symbol.

Læs også: København mister 2 Michelinstjerner – men får 3 nye

Nemlig Det Grønne Kløver, som ifølge guiden betyder, at restauranten gør noget særligt ud af bæredygtighed.

Det var derfor også helt naturligt, at Christians Puglisis restaurant Relæ fik Det Grønne Kløver – eftersom Puglisi regulært er en foregangsmand udi den grønne omstilling.

De var blandt andet den første Michelinrestaurant i verden, der fik det økologiske spisemærke i guld.

Det var helt tilbage i 2013 – langt tid før resten af verdenen overhovedet havde fået øjnene op for nødvendigheden af at tage et ansvar.

Læs også: Vores bud på toppen: Her er Københavns bedste gourmetrestauranter

Christian Puglisi Restaurant Relæ Nørrebro. Her fanget på hans Farm of Ideas PR Foto

To document or to not document
Det økologiske guldmærke bliver først udløst, når man fuldt ud kan dokumentere, at 90-100 procent af alt hvad der serveres er økologisk.

Samme krav om dokumentation var ikke noget Michelinguiden tilsyneladende var interesserede i.

“De ringede bare, bad om at tale med vores køkkenchef Jonathan Tam og spurgte ham: ’Er I bæredygtige?’”

“John nævnte det godt dengang, men da tænkte jeg ikke mere over det, indtil vi fik kløveret i mandags. Så ringede jeg til ham og spurgte: ’Sig mig, skulle man søge om det, skulle du udfylde noget?’ Men nej, Michelin havde bare valgt den nemmeste løsning: et telefonopkald,” fortæller Christian Puglisi til Mit Nørrebro.

Han har også publiceret et yderst interessant blogindlæg omkring hans tanker omkring Michelin og bæredygtighed – det kan findes lige her og er meget læseværdigt.

Læs også:  Snup en solskins-bid af Sydfrankrig når prisvindende kok popper op i Kødbyen

Den grønne kage
At vise grøn omtanke er blevet eksplosivt hipt de seneste år. Det betyder også, at mange firmaer kan se en fidus i at få grøn omtanke med i deres brand og kommunikation. Eller tage en gratis bid af den grønne kage, så at sige.

Det kaldes greenwashing. Noget Michelin med deres Grønne Kløver hopper i med begge ben i et forsøg på at brande sig til et grønt og bæredygtigt image, der ikke har hold i virkeligheden

“Det er en pinlig måde at behandle bæredygtighed på her i 2020 og fordummende at bringe det ned på det niveau. Man kan ikke bare sjoske ind og lade, som om man gør noget – så tager man ikke de restauranter seriøst, der bruger meget energi på det her,” forklarer han.

“Det er noget reelt at arbejde med bæredygtighed – det er noget, der koster dig noget. Vi må og skal tage bæredygtighed alvorligt i vores branche, og mange ser jo mod toppen for eksempler, de kan følge.”

“Så er det for let for toprestauranter at kunne slippe af sted med at sige ’vi bruger gode råvarer’ – for hvad fanden betyder det? Michelin deler på den måde fripas ud på må og få i en branche, der i forvejen tager lidt for løst på bæredygtighed.”

Læs hele Puglisis blogindlæg lige her – det er meget læseværdigt.

Læs også: Årets lakridsfestival vokser og rykker til luksusrammer

Hvad: Restaurant Relæ
Hvor: Jægersborggade 41
Hvordan: Læs mere lige her

Èt like på MigOgKbh’s Facebook og du er altid opdateret om Kbh.

Kendt kunstner med ny PR-fidus: Få 100 kr. for at se billeder som det her på galleri

Skrevet af: Rasmus Kramer Schou
Sander Dekker PR Foto
Sander Dekker PR Foto

“Vi har fået nok af Mark Zuckerberg og hans sociale medier,” fortæller Kristian von Hornsleth.

“Så vi tager de cirka 10.000 kroner, vi ville bruge på at booste opslag om udstillingen, og deler dem i stedet ud til 100 heldige mennesker, der har lyst til en sjov eftermiddag sammen med mig og noget sindssygt spændende fotokunst”

Det er rigtigt nok.

Strayfield gallery giver simpelthen 100 kroner til 100 første tilmeldte til udstillingen ‘MY NAME IS SANDER DEKKER’, som han har arrangeret med den hollandske billedkunstner Sander Dekker for Strayfield Gallery i Hellerup.

Læs også: Luksus over det hele: Bendtner sætter københavner-lejlighed til salg for 24 mio. kr.

Sander Dekker PR Foto

Instagram-kunst
Lørdag den 29. februar klokken 13.00 inviterer Kristian von Hornsleth indenfor i galleriet på Strandvejen, hvor han som kulturguide underholder og gerne debatterer med sin fortolkning af Sander Dekkers værker.

Den hollandske fotokunstner Sander Dekker er kendt for finde og opsøge spændende og outrerede personligheder på sociale medier og med sine impulsive og rå billeder viser menneskene bag de glittede facader.

Normalt er billederne fra sociale medier nøje udvalgte ud fra den perfekte komposition, hår og makeup. Men når Sander Dekker opsøger excentriske personligheder på Instagram, gør han alt for at få personen foran kameraet ud af deres vante selviscenesættelse.

Man melder sig til ved linket nederst i artiklen.

Alle får direkte besked på email om de er kommet på “100kr.gæstelisten”.

For at sikre den gode stemning, byder Strayfield Gallery på både vådt og tørt.

Læs også: Luksusbiograf: Røde velourlænestole, lysekroner, champagne og havudsigt

Hvad: MY NAME IS SANDER DEKKER
Hvor: Strayfield Gallery, Strandvejen 149
Hvornår: Lørdag den 29. februar klokken 13.00
Hvor meget: Gratis – du får faktisk 100 kr. for at komme
Hvordan: Læs mere lige her og tilmeld dig

Læs også: MigogKbh: Anders Hemmingsen om tidslomme på Amager og egne testikler i creme

Anbefaling: Er det her byens bedste tatar?

Skrevet af: Rasmus Kramer Schou
Tatar fra Den Røde Cottage
Tatar fra Den Røde Cottage

Midt ude i skoven ligger TATAR-paradiset.

Tatar….mmmmm.

Retten er i princippet ‘bare’ råt oksekød.

Men kendere ved, at det er SÅ meget mere.

Tataren kan også være en god lakmustest af et køkken, for hvis de kan kombinere råvarerne lige i skabet, så ved man, at hér er en kok, som har styr på tilsmagning.

Tatar kan være alt fra en halvlunken kvabset omgang daggammelt oksekød af tvivlsom kvalitet til en decideret himmerigemundfuld, hvor man mister tid og sted.

Nu skal vi en tur helt op i øverste liga.

Læs også: Stjerneregn: Sådan ville MigOgKbh strø Michelin-stjernerne i København

Røde Cottage PR Foto

Morten Korch burde skrive om den her tatar

Vi skal en tur i skoven nord for København. Her ligger Den Røde Cottage nemlig så idyllisk, at det ligner en Morten Korch film.

Maden er helt overordnet vanvittig god, men det er en anden historie – i dag handler det om tataren – som fuldkommen slog benene væk under mig.

Den skiller sig lidt ud fra andre tatar-serveringer, idet den er skåret i tynde skiver.

Altså ikke hakket, ikke rørt – nej, i skiver.

Læs også: Overblik: De her vilde restauranter åbnede i København 2019

Anton Ego
Min mistænksomhed forsvandt dog med at brag, da første bid ramte mundhulen. Ren Anton Ego scene fra Ratatouille filmen, for dem der kan huske den.

Tataren bliver serveret med en krydret og fed estragonemulsion med salt og dyb parmesan, knasende syltet glaskål, sprøde grillet grønkål og røget marv der ligger og spiller andenviolin i smagskompasset.

Ikke noget fikumdik. Faktisk ret enkelt, og dog så hamrende indviklet.

Knivskarpt adskilte, fuldkommen rene smage, der upåklageligt finder hinanden i et gastro-nirvana.

Mesterligt – og den bedste jeg kan mindes at have fået.

Læs også: Vores bud på toppen: Her er Københavns bedste gourmetrestauranter

Udvalgt af mester selv
En tatar er sjældent bedre end det kød, den laves af.

Den Røde Cottage får deres kviekød fra Mogens Nielsens fritgående nede fra Herlufmagle.

Her er det mester selv (Erik Christensen, tidl. Grambogaard),der udvælger de særlige stykker, som får lov til at ryge på Cottagens tatar.

Læs også: Guide: Her er 4 perfekte romantiske get-aways tæt på København

Hvad: Tatar
Hvor: Den Røde Cottage, Strandvejen 550
Hvor meget: 3 snacks, 3 retter og petit four koster 575,-
Hvordan: Læs mere lige her

Èt like på MigOgKbh’s Facebook og du er altid opdateret om Kbh. Også om tatar…