MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Clara kan ikke leve uden sin hund: Alligevel blev hun smidt grædende ud af Tiger

Af André Bentsen
Clara er blevet smidt ud af flere butikker på Østerbro, fordi hun ikke kan undvære servicehunden Djolin. Nu sender handelsforening besked til alle de lokale. Foto: Privat
Clara er blevet smidt ud af flere butikker på Østerbro, fordi hun ikke kan undvære servicehunden Djolin. Nu sender handelsforening besked til alle de lokale. Foto: Privat

Det skulle have været en helt normal tur i Tiger, men for Clara, der er psykisk sårbar, blev besøget et mareridt.

Clara er ellers en sej ung kvinde, der trods livets udfordringer med hjælp fra sin hund, Djolin, kan næsten de samme ting som alle andre.

“Djolin er en psykiatrisk servicehund, som reagerer med at give pote, før jeg selv kan mærke, at jeg er ved at få det dårligt. Uden hende ville jeg ikke kunne bo alene og slet ikke handle selv,” fortæller Clara Garde Frederiksen.

Hun er tidligere blevet udskammet foran en hel kø i Coop 365, og måtte forleden igen løbe grædende ud af en butik, da både en ansat og derefter en kunde bad hende gå fra Tiger på Østerbrogade.

Djolin er ellers iført skrigende orange vest, så alle kan se, at han er på arbejde, men for en sikkerheds skyld, har Clara også et ID-kort med, der beskriver lovgivningen og forklarer, hvorfor hun gerne må gå rundt med sin hund.

Lige lidt hjalp det i Tiger.

“Jeg kommer ind i Tiger, hvor en mandlig medarbejder, der står ved kassen spørger, om det er en servicehund, og giver mig lov til at gå ind i butikken,” siger Clara, der ellers er vant til at skulle bruge mange kræfter på at forklare sig.

“Da jeg har været derinde i nogle minutter, er der dog en anden ansat, som siger ‘undskyld’, du må ikke have hund med i butikken og beder mig om at gå. Jeg forklarer, at det er en servicehund, men han svarer, at han vil få meget ballade for det, så jeg skal gå, fortæller Clara tydeligt berørt.

Clara forsøgte sig igen og pegede på Djolins selvlysende vest, men så blander en kvindelig kunde sig, for hun vil også have, at hunden skal vente ude foran butikken.

Det hele ender med, at Clara ret så hjerteskærende må flygte grædende ud af Tiger, og lige lidt hjælper det, at den kvindelige kunde løber efter for at undskylde, og at Tiger efterfølgende har sagt undskyld.

“Djolin er ikke en almindelig hund, hun er et hjælpemiddel, siger Clara.

Mange butikker tager godt imod Clara og hunden. Selv fremhæver hun lufthavnen, som et af de steder, der har styr på både regler og empati. Foto: Privat

Hun har nu fået mere angst for butikker, fordi den slags oplevelser er svære at komme over.

“Det er så ydmygende, når personalet taler højt og resten af kunderne kan følge med. Servicehunde er kommet for at blive, så jeg håber, at der kan komme mere fokus på det, for der er andre som mig, så butikkerne bør virkelig informere deres personale og kunder bedre, tilføjer Clara.

Handelsforeningen sender besked til alle butikker

I Handelsforeningen Østerbro, er forperson, Emmeline Othine, rystet over episoden.

“Vi må som butikker gøre os særligt umage med ikke at reagere automatisk, men tage os tid til hver enkelt kunde. Tingene går lidt for stærkt ind imellem og det er ærgerligt, hvis det trækker ulykkelige situationen med sig, siger Emmeline Othine, der selv har set Clara og Djolin flere gange:

“Og det gør mig så glad, at de to har hinanden, og man burde ikke være i tvivl om at de selvfølgelig hører sammen i bylivet, siger hun og fortsætter:

“Jeg er dog klar over, at jeg svinger til den positive side, hvad angår hunde – for jeg elsker alle vores firbenede venner og laver hver søndag nybagte hundekiks til dem, der kigger forbi mig i butikken, så hermed en kæmpe opfordring til alle, om at støtte op om de hunde, der gør alverdens forskel for deres mennesker.

Har sat ekstra skilte op nu

I Tiger beklager indehaver, Henrik Clausen, episoden.

“Der er ikke adgang for hunde i butikken, fordi vi sælger fødevarer, men det er en stor misforståelse, at servicehunde og førerhunde skal bortvises. Det er vi utroligt kede af er sket, og vi har faktisk mange kunder, der kommer med lige netop den slags hunde, fortæller Henrik Clausen.

Han understreger, at man nu har sat et ekstra skilt op, så både kunder og ansatte kan se, at man ikke må have hunde i butikken, men at det selvfølgelig ikke gælder servicehunde.

“Alle skal føle sig velkomne hos os uanset højde og drøjde. Det er også derfor, vi er hovedsponsor for eksempelvis Pride-festivalen, tilføjer Henrik Clausen.

Handelsforeningen Østerbro har i kølvandet på historien kontaktet alle butikker og medlemmer i bydelen med besked om at passe ekstra på de naboer, venner og gæster, der har særlige behov.

Del artikel

Andre læser også