MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

22 lysende master: Nu bliver Kbhs nye byport for cyklister en realitet

Af Kaspar Mørk Arianto
Visualisering: DISSING+WEITLING architecture
Visualisering: DISSING+WEITLING architecture

Siden 2012 har en kombineret cykel- og gangbro over Folehaven ved udmundingen af Holbækmotorvejen i Valby været på tegnebrættet.

Nu er projektet endeligt godkendt, og efter planen står den nye, kunstfærdige bro klar i sommeren 2020.

Læs også: Smukke billeder: Sådan skal Amagers store naturpark forvandles

Inspireret af Vigerslevsparkens trækroner

Den i alt 150 meter lange forbindelse tiltænkt bløde trafikanter er bygget op med 22 master, som skyder ud på skrå fra konstruktionen i varierende højder.

Designet mimer de vilde træstammer og grene, som kendetegner Vigerslevparken på hver sin side af broen.

Toppen af hver mast har en indbygget lyskilde, som – hvis man skal tro arkitektens visualiseringer – kommer til at skabe en magisk byport, der markerer rejsen ind og ud ad København vestfra.

Tegnet af folkene bag cykelslangen

Det er arkitekterne fra Dissing + Weitling, der har slået stregerne til den nye cykel- og gangbro.

De har i forvejen skabt ikoniske københavnerforbindelser som Cykelslangen ved Fisketorvet og Åbuen over den stærkt trafikerede Åboulevard.

Fælles for projekterne er, at de skaber sikker og æstetisk inspirerende infrastruktur for trafikanter, der er særligt udsatte i forbindelse med trafikuheld.

Her skriger netop Folehaven i Valby på en ny løsning ved det store kryds mellem Vigerslevvej og Holbækmotorvejen.

Læs også: 10 Kbh-projekter blandt verdens bedste

En bumlet beslutningsproces

Vejen mod broens virkeliggørelse har været fuld af bump. Efter Dissing + Weitling vand konkurrencen om at designe den nye forbindelse tilbage i 2015, besluttede fredningsnævnet, at broens nordlige ende skulle bygges på pæle fremfor en jordvold for at sikre den omkringliggende natur i Vigerslevparken.

Dernæst måtte Københavns Kommune i starten af 2018 indføre et nyt anlægsloft på kommende projekter, hvilket medførte at cykelbroens fremtid pludselig hang i en tynd tråd trods de mange års forberedelser.

For nylig bekræftede kommunen dog, at broarbejdet alligevel kunne begynde.

Opførelsen af den 42 mio. dyre bro går i gang allerede  i 2019. Foruden  arkitekterne fra Dissing + Weitling, står Kragh og Berglund for landskabsarbejdet, mens COWI står for ingeniørdelen.

Læs også: Islands Brygge får grønne selvvandende tvillingetårne

Visualisering: DISSING+WEITLING architecture

Del artikel

Andre læser også