MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

De fylder 12 procent af byen: Alligevel støtter kommunen kun 3 ud 81 forslag – der fjerner bilerne

Af André Bentsen
Fredag er der fokus på nogle af alle de projekter, der vil fjerne parkerede biler fra fortovene og i stedet skabe grønne gader. Foto: André Bentsen
Fredag er der fokus på nogle af alle de projekter, der vil fjerne parkerede biler fra fortovene og i stedet skabe grønne gader. Foto: André Bentsen

Det kan godt være, du ikke rigtig har hørt om Park(ing) Day før, men det kommer du nok til i fremtiden.

I København markerer Rådet for Bæredygtig Trafik nemlig dagen 20. september med en række lokale arrangementer, der sætter fokus på alle de idéer, som borgerne selv har sendt ind til politikerne, der kunne forvandle deres asfaltveje, betonpladser og gader til grønne områder.

I Københavns Kommune var der 81 af sådanne projekter, der havde søgt om tilskud i en pulje, der kun gav midler til tre,” oplyser arrangørerne.

De synes dog, at alle projekterne var støtteværdige, og har derfor inviteret idéhaverne til at deltage i Park dagen 2024, som de kalder den den lokale udgave af Park(ing) Day.

“Her kan alle komme forbi og besøge konkrete steder, hvor borgere viser deres ideer frem. Borgerne vil gerne bruge mere plads til menneskenære og grønne formål. Det vil uden tvivl være på bekostning af arealer til bilernes parkering og til gennemkørende biltrafik. Og det er fint, for bilerne dominerer i forvejen vores byer alt for meget,” fortæller Poul Kattler, forperson, Rådet for Bæredygtig Trafik.

“Der er denne fredag særlig vægt på København, hvor ikke mindst bylivsgade-projekterne sprudler med ideer, hvoraf langt de fleste ikke er realiseret. Københavns Kommune træder vande og kan ikke rigtig få realiseret ønsker om en bil-saneret eller bilfri indre by; der sker alt for lidt ude i byens kvarterer og parkering fredes helt generelt,” skriver Poul Kattler til MigogKbh.

Han fremhæver eksempelvis, at Dantes Plads omdannes til privat, underjordisk p-plads. 

“Parkeringspladser er dyre, konstruktionen ligger mellem 50.000 og halvanden millioner kroner per styk. Dertil kommer, at de optager dyre grundarealer i København,” siger Poul Kattler og fortsætter:

“Kantstensparkering optager 12 procent af byens areal mellem husene, til sammenligning optager cykelstier kun 7 procent. Den samlede parkering fylder 4,4 procent af kommunens totale areal, eller 1½ gange den planlagte Lynetteholm. En masse private p-pladser i Indre By suger biltrafik til byen, og beboere får sat vældig billige p-pladser til rådighed.”

Se mere om Park dagen og se programmet her: https://baeredygtigtrafik.dk/park-dagen/

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien