Disruption i parkeringsbranchen: Det er hvad PARKPARK er i færd med i hovedstaden
Disruption, er et meget brugt buzzword og betyder i bund og grund afbrydelse eller forstyrrelse. Og det er præcis hvad PARKPARK er i færd med i parkeringsbranchen i hovedstaden. PARKPARKs mission er med nytænkning og innovation at tilbyde bedre og billigere betalingsløsninger for parkering til forbrugerne.
Parkeringsbranchen har de sidste 20-25 år været en pengemaskine for etablerede selskaber, der, uanset om de kalder sig betalingsløsning, parkeringsoperatør eller kontrolselskab alle, på nærmest kartellignende vilkår, tjener gigantisk på forbrugernes bekostning.
Og vi kender det jo alle sammen:
Når du endelig har fundet en parkeringsplads i Rød Zone i København, og leder efter et skilt hvor betingelser og priser fremgår, så finder du en app frem og betaler.
Men hvad de færreste ved er, at betalingsapps lægger deres pris oveni den pris, som kommunen skilter med, nemlig 39 kr./time i Rød Zone.
…og så regner du hurtigt ud, at du skal betale 117 kr. for de 3 timer du har tænkt dig at holde på pladsen.
Men realiteten er, at du ofte kommer til at betale over 134 kr.!
Hvorfor?
Fordi nogle af de meget populære parkeringsapps lægger deres egen pris på helt op til 15% oveni prisen…
…og det er dét faktum, PARKPARK vil gøre op med.
Men her har PARKPARK tænkt sig om og fundet steder, hvor omkostninger minimeres. Bl.a. koster en transaktion helt op til én kr. hos Nets eller Mobilepay, og derfor tænkte PARKPARK de måtte undgå at lave en transaktion for hver parkering.
Så PARKPARK introducerede i stedet et koncept i stil med Rejsekortet, hvor kunden indsætter et beløb af eget valg på en parkeringskonto, og det er herfra PARKPARK trækker parkeringsprisen. Kunden har naturligvis 100% kontrol over sin konto og kan til enhver tid selv indbetale og tilbagebetale penge fra parkeringskontoen. Det er jo kundens egne penge, også selv om de står hos PARKPARK.
Kunden kan også vælge automatisk optankning, og så sørger PARKPARK for, at der altid er penge på kontoen.
Den besparelse giver PARKPARK naturligvis til forbrugeren, så prisen på ovenstående eksempel med 3 timers parkering i Rød Zone, kun vil være 120 kr. med PARKPARK (1 kr. pr. påbegyndt time).
Altså en besparelse på næsten 15 kr. eller over 10%.
Disruption og en god app
”For os i PARKPARK handler det om, at den ydelse vi tilbyder, jo i bund og grund bare er en betalingstransaktion, og vi ser ingen grund til at den skal koste næsten 15 kr.”, siger PARKPARKs daglige leder, Michael Buch Sandager. ”Hos PARKPARK koster den samme ydelse i dette tilfælde 3 kr.”
Men, det handler ikke kun om priser hos PARKPARK:
Missionen er at tilbyde den bedste app på markedet, og ind imellem komme med relevante tilbud til PARKPARKs brugere. Fx tilbyder PARKPARK nok markedets billigste bilforsikring og betydelige rabatter på kør-selv-ferie i samarbejde med partnere.
Hent PARKPARK app’en i Google Play eller i Apple App Store.
PARKPARK har eksisteret siden 2013 og beskæftiger knap 10 personer på kontoret i Aalborg.