Efter massiv kritik: FCK hylder hovedstaden med ny fed trøje
Det var langtfra alle fans af hovedstadens førende fodboldklub, der var lige tilfredse med det ellers velmenende redesign af spillernes trøje ved sæsonstart for knap et halvt år siden.
Spådommen her fra MigogKbh er dog, at de selvsamme fans nu får svært ved at få armene ned og holde benene på jorden.
F.C. København og adidas har nemlig afsløret deres nye tredjetrøje for sæsonen 24/25, og den er ikke kun for fodboldfans – den er en hyldest til København og byens ikoniske design.
Inspireret af Københavns mange visuelle kendetegn, sætter trøjen en ny standard for, hvordan fodboldtrøjer kan afspejle både sportslige præstationer og byens sjæl.
Og nå ja, så er det svært ikke at se, hvor fed den er!
En hyldest til Københavns designikoner
Trøjen er designet med inspiration fra byens designhistorie og æstetik. Fra den karakteristiske farve på Københavns bænke, kendt som ‘Københavnergrøn’, til de ikoniske døre og det unikke gadeskilt-design, trækker trøjen på elementer, der kendetegner København.
Farven på trøjen, som også ses på byens bænke, har fået en opdatering i en grøn nuance, der både er moderne og tidløs.
“Vi arbejder altid tæt sammen med vores partnere omkring grundig designudvikling. Den oprindelige idé, som kom fra klubben selv, var at hylde byens mest ikoniske kendetegn med udgangspunkt i de velkendte bybænke.
Resultatet blev en unik trøje, som blander tradition og moderne performance-æstetik,” siger Jürgen Rank, Senior Design Director hos adidas.
Designet til at repræsentere byen
Målet med trøjen var at skabe et design, som både fans og københavnere kunne bære i hverdagen, ikke kun på stadion.
F.C. København og adidas ønskede at forbinde klubben med byen på en måde, der går ud over fodbold. Trøjen er blevet en påmindelse om det særlige bånd, der er mellem København og F.C. København, og hvordan den historiske by påvirker klubben.
“Byen betyder alt for os der spiller i F.C. København og med den nye tredjetrøje, er der ikke et sekund tvivl om hvilken by, vi hører hjemme i. Nogle gange tager vi det måske for givet, og derfor er det fint at hylde byens ikoniske design og smukke kendetegn. Jeg glæder mig til at spille i en trøje, som gør mig stolt og får mig til at føle mig hjemme”.” siger Thomas Delaney, klubikon i F.C. København.
En fejring af København som global designby
Trøjen er ikke kun inspireret af de lokale designikoner, men også af den anerkendelse, København har fået som en global designhovedstad. Byen blev i 2024 anerkendt af Forbes som en af verdens bedste byer og har også været anerkendt som Verdensarkitekturhovedstad af UNESCO i 2023. Trøjens design afspejler den internationale appel, København har som en ledestjerne inden for kunst, arkitektur og livsstil.
F.C. København og adidas har derfor ikke kun skabt en trøje, der hylder byens traditioner, men også en, der reflekterer den tidløse og moderne æstetik, som København er kendt for på den globale scene.
En trøje, der symboliserer både byen og klubben
Den nye tredjetrøje afspejler også den tætte forbindelse mellem F.C. København og byen.
Med trøjen, der både fungerer som et stykke designkunst og som et symbol på byens og klubbens bånd, er den ikke bare en fodboldtrøje – det er en erklæring om, hvad det betyder at være en del af København og F.C. København.
Kampagnen er fotograferet af den anerkendte modefotograf Rasmus Weng Karlsen, der har skabt visuelle fortællinger med stjernerne fra F.C. København iført den nye trøje.