En million passagerer om ugen: I dag lukker Cityringen ned i to uger

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Metroselskabet
Foto: Metroselskabet

Hovedstadens beboere og besøgende har taget Metroens nye M3 Cityringen til sig, og cirka en million passagerer bruger linje M3 om ugen.

For alle dem er der desværre dårligt nyt. I hvert fald for en periode på to uger fra i dag søndag d. 12. januar til søndag d. 26. januar 2020.

Det skyldes testkørsler på den kommende metrolinje M4, som skal gennemføres for at opnå tilladelse til at køre med passagerer.

Efter planen får hovedstaden endnu en metrolinje, M4, i foråret 2020.

Metrobusser kører hyppigt

Linjen kører fra København H i samme spor som M3 Cityringen til Østerport, hvorefter den drejer af til to nye stationer, henholdsvis Nordhavn Station og højbanestationen Orientkaj.

Der udføres i øjeblikket testkørsler på den ydre del af linjen, men for at kunne opnå tilladelse til passagerdrift er det nødvendigt at gennemføre test på hele linjen.

Dette vil påvirke driften på M3 Cityringen.

I de to uger M3 er lukket ned, skal passagererne finde nye måder at komme frem på.

Metroselskabet har planlagt en supplerende metrobusdrift, som sættes ind, når kunderne ikke kan bruge M3.

Det vil således på 14 ud af 17 stationer på M3 være muligt at tage en metrobus, som kører ca. hvert 4. minut i myldretiden i begge retninger på de centrale strækninger af Cityringen.

På stationerne Aksel Møllers Have, Nørrebro og Skjolds Plads er der ikke metrobusser, men almindelige Movia-busser og S-tog. Tjek altid Rejseplanen.dk for den hurtigste vej.

Testfase er nødvendig

Der vil være ekstra personale ved stationerne til at hjælpe kunderne på vej.

“Rigtig mange mennesker har lynhurtigt taget M3 Cityringen til sig, og den er blevet en del af mange menneskers hverdag.

Det er vi rigtig glade for, og jeg ved, at vi kommer til at skuffe mange, når vi til januar er nødt til at lukke M3 Cityringen helt ned i to uger for at teste den nye metrolinje til Nordhavn M4,” siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

“Den sidste testfase er nødvendig for, at vi kan åbne den nye metrolinje til Nordhavn, og det kan ikke gøres uden at forstyrre driften på Cityringen.

Der er ingen gode løsninger, men vi har valgt den løsning, der generer passagererne mindst muligt.

Vi har fravalgt en løsning, hvor passagerne skulle stå hver morgen i seks uger og være i tvivl om metroen kører.

Vores passagerer skal kunne regne med, at metroen kører stabilt, når den kører,” siger administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

M4 forventes at åbne til foråret. Den forventede åbningsdato offentliggøres snart.