ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Netop besluttet: Endegyldigt farvel til Københavns hvide bycykler

Af Camilla Lützhøft Stahlschmidt
Foto: Bycyklen
Foto: Bycyklen

For en måned siden kunne vi her på MigogKbh fortælle, at det pludselig var slut med at bruge Københavns hvide bycykler.

Driftsselskabet Bikeshare Danmark A/S, som står bag Bycyklen, indgav nemlig konkursbegæring i slutningen af 2022.

“Bikeshares bestyrelse er rigtig ærgerlige over på dette tidspunkt at måtte indgive konkursbegæring. Vi er lykkedes med at optimere hele virksomheden og har fået udviklet en ny cykel, som tager højde for mange af de børnesygdomme, der har været ved den oprindeligt udviklede cykel,” lød det på bycyklen.dk.

Nu er der nyt i sagen om de københavnske bycykler.

Gik som forventet

Moderselskabet bag de hvide bycykler, Bycykelfonden, er nu også gået konkurs.

Det bekræfter bestyrelsesformand i Bycykelfonden, Morten Kabell, over for B.T.

Han fortæller ydermere, at der ikke er politisk vilje til at drive bycyklerne videre, og dermed er det et endegyldigt farvel til de hvide bycykler.

Efter Bikeshares konkurs i december forventede man, at Bycykelfonden også ville gå konkurs, hvilket altså er sket nu.

Bikeshare var nemlig fondens eneste aktiv.

Man forsøgte ellers at redde bycyklerne, og det blev foreslået, at penge kunne komme fra reklamestandere ved cykelstationerne, men denne model har politikerne på Københavns Rådhus afvist.

Det har været muligt at benytte de hvide bycykler i København siden 2014.

Når københavnere og turister nu siger endegyldigt farvel til Bycyklen, fortsætter flere private selskaber med at tilbyde lignende services – heriblandt Bolt og Donkey Republic.

Del artikel