Find en behandler online

Skrevet af: Redaktionen

Pas godt på dig selv i den travle storby

Der er altid noget at lave i storbyerne, og det gælder bestemt også i hovedstaden København. Derfor er det altid muligt at blive underholdt og hygge sig med familie og venner, hvilket er skønt. Desværre kan det også betyde en frygt for at gå glip af noget og en overbooket kalender, hvilket kan føre til problemer med psyke såvel som krop. Derfor er det vigtigt, at du som storbyboer passer på dig selv. Her i det følgende kan du finde inspiration til, hvordan du passer bedst muligt på dig selv i en travl hverdag.

Bed om hjælp når du har brug for det

Rigtig mange mennesker med en presset kalender vælger at udskyde et opkald til lægen, fysioterapeuten eller lignende, selvom de går og har ondt, fordi de simpelthen ikke mener, at der er tid til det i deres travle hverdag. Hvis du er en af dem, der har dette for vane, er det et af de første steder, hvor du skal skabe en forandring. I stedet for at udskyde, er det bare med at kontakte kiropraktoren, tandlægen eller lignende med det samme, så du kan få det overstået. Desuden nedsætter du din livskvalitet, hvis du går og har ondt. Har du brug for hjælp til at finde en person inden for sundhed, som kan hjælpe dig, kan du benytte https://www.health24.dk/.

Kom ud i naturen

Naturen siges at have helende egenskaber, og det er der en stor sandhed i. Størstedelen af alle mennesker føler sig bedre tilpas efter en gåtur i naturen. Det er også bevist, at du tænker mere kreativt, når du bevæger dig i naturen. Derfor er det bare med at komme ud i den så ofte som muligt. Aftal med dig selv, at du skal gå en lille tur i skoven, ved stranden eller lignende hver dag, så vidt som det er muligt. Har du en hund eller børn, kan disse være en ekstra motivation for dig til at komme ud, da begge elsker at lege rundt udenfor.

Brug tid på madlavningen

I en travl hverdag kan det være fristende at bestille take away eller at købe et mikroovnsmåltid. Dette er dog hverken sundt eller tilfredsstillende for dig og din krop. Derfor er det vigtigt, at du så ofte som muligt bruger til på at lave dig selv et godt måltid. Det behøver ikke at være noget fancy, men en god omgang hjemmelavet lasagne, er noget som de fleste sætter pris på og bliver glade for. Sørg desuden for at få rigeligt med grøntsager hver dag, da det giver dig ekstra energi.

Tag en ugentlig dag til dig selv

Et sidste råd er, at du sørger for at sætte en dag om ugen af til dig selv, og de ting som du nyder at lave, når du skal slappe af. Det kunne blandt andet være at læse en god bog, se film hele dagen, være kreativ, være sammen med familien eller noget helt tredje. Det er næsten ligemeget, hvad du foretager dig, så længe det gør dig glad og får dig til at slappe af.