Førerløse minibusser bliver måske snart sluppet løs i Nordhavn

Skrevet af: Rasmus Kramer Schou
PR Foto Autonomous Mobility
PR Foto Autonomous Mobility

Fremtiden er på vej.

Snart ligner Nordhavn måske en scene fra ‘I, Robot’, hvor selvkørende biler suser rundt.

I hvert fald har det danske firma Autonomous Mobility fået en ansøgning igennem i Vejdirektoratet om at måtte gå i gang.

De er parate, og har allerede to små el-busser holdende klar i Nordhavn.

Hvis godkendelsen kommer, er det planen, at busserne skal køre et loop i Nordhavn som vist på billeder herunder.

Èt like på MigOgKbh’s Facebook og du er altid opdateret om Kbh.

PR Foto Autonomous Mobility

El-busserne er ganske gratis at benytte, og de kommer til at køre mandag til fredag kl. 10-18.

Projektet skal være med til at sparke døren ind til førerløs trafik i København, så vi kan komme et skridt nærmere fremtiden.

“Det bliver kollektiv transport, der løser fremtidens trafikudfordringer i vores storbyer, og derfor giver det mening at støtte et projekt med førerløse busser i København. Projektet vil ikke løse trafikudfordringer fra dag ét,  men vi får værdifulde erfaringer med selvkørende busser i et lille hjørne af København,” siger Ninna Hedeager Olsen, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Læs også: Vilde planer: Nordhavn får flydende sauna i havnen

45 km/t
De små busser har plads til 11 siddende og 4 stående passagerer – og kan dreje både for- og baghjulene. Der er ingen for- eller bagende, så den er ligeglad, hvilken vej den kører.

Bussen har faktisk en topfart på 45 km/t, men ro på, for så hurtigt kommer den ikke til at køre ved Nordhavn.

Busserne har tidligere kørt ved ITS World Congress 2018 i Bella Center, og der var topfarten sat til omkring 8 km/t.

Den kan køre cirka otte timer mellem hver opladning. Det giver en køreredius på op til 100 km.

Autonomous Mobility har også projekter i Aalborg, Gøteborg samt Oslo.

I starten kører de små busser med ansatte operatører, som kan forklare, tegne og fortælle passagerne, hvordan busserne virker og om teknologien bagved.

Læs også: MigogKbh møder byens bedste gæst: Ken bruger 250.000 kr. om året på at spise ude

PR Foto Autonomous Mobility