ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Se billederne: Sådan skal Københavns metrostationer se ud i fremtiden

Af Camilla Lützhøft Stahlschmidt
Foto: Illustration, JAJA Architects
Foto: Illustration, JAJA Architects

Hvordan skal fremtidens klimavenlige metrostationer se ud?

Det spørgsmål har Metroselskabet stillet fire anerkendte arkitektfirmaer i forbindelse med ”Fremtidens arkitektoniske udtryk i en mere klimavenlig metro”.

Konkurrencen har til formål at få arkitekter til at gentænke metrostationerne med klimavenlighed i anlægs- og driftsfasen samt oplevelsen af tryghed og et effektivt passagerflow som de centrale hensyn.

Vinderen er fundet

Nu er vinderen fundet blandt de fire deltagende firmaer, og det blev JAJA Architects, der løb med prisen.

JAJA Architects konkurrerede mod 3XN/GXN, EFFEKT Architects og Snøhetta.

Prisen fik vinderne i sidste uge overrakt i Dansk Arkitektur Center af Metroselskabets administrerende direktør, Carsten Riis.

Idékonkurrencen er blevet til som en del af Metroselskabets Innovationsprogram som en led i arbejdet med at reducere selskabets klimaaftryk.

“Vi har en klar ambition om, at klimaaftrykket fra anlæg af nye metroprojekter skal halveres i forhold til den nuværende metro – og vi kigger derfor på alle muligheder for at nå målet,” udtaler Carsten Riis i en pressemeddelelse.

Han fortæller desuden, at man vil bruge idéer fra alle fire forslag, når der i fremtiden skal bygges metrostationer i København.

“Sammenlignet med andre transportmidler er Metroen et klimavenligt transportmiddel, da den er eldrevet, har en høj udnyttelsesgrad med mange passagerer hver dag og er designet med en minimumslevetid på 100 år. Men vi må også erkende, at Metroen samtidig har et negativt klimaftryk fra især de materialer og processer, som bruges til at anlægge ny metro,” siger Carsten Riis.

En ny metroflise

I konkurrencens dommerpanel sad blandt andre Jan Schipull Kauschen fra Tegnestuen Vandkunsten og Signe Kongebro fra Henning Larsen Architects, og dommerne roste blandt andet vinderforslaget for at introducere en ny æstetik for stationerne, hvor bæredygtighed er et bærende design-element i sig selv.

Forslaget har fokus på CO2-reduktion i anlægsfasen ved for eksempel at reducere materialer til vægbeklædning og at introducere en ny variant af den traditionelle “Metroflise”, som er produceret ved hjælp af bioteknologi.

Desuden foreslår JAJA Architects, at man udvikler støbeforme til betonkonstruktioner, der kan genbruges og indgå som en del af stationsrummets arkitektur.

Se forslagene på rådhuset

Er du nysgerrig på ideerne til de nye, klimavenlige metrostationer, har du de kommende dage mulighed for at kigge nærmere på forslagene fra de fire arkitektfirmaer.

I Rådhushallen på Københavns Rådhus er plancherne fra de fire konkurrencedeltageres forslag nemlig udstillet, så alle, der har lyst, kan se illustrationerne og blive klogere på tankerne bag dem.

Plancherne kan ses frem til 12. december, og der er fri entré til Rådhuset og Rådhushallen.

Del artikel