MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Her er planerne: Helt ny by i byen fylder en halv million kvadratmeter

Af André Bentsen

Det er et af Københavns sidste store ubebyggede centrale områder, men det har en af hovedstadens bedste placeringer.

Tæt på Rådhuspladsen, havnebadene og Tivoli er Jernbanebyen udset til at blive et eksempel på, hvad der gør København til én af de mest moderne og attraktive hovedstæder i Europa.

Det er det ikke i dag – langtfra.

Men Teknik- og Miljøforvaltningen har netop sendt lokalplanen til politisk behandling og derefter skal den i høring.

Hvis alt går vel, håber parterne bag at tage det første spadestik til den nye bydel i løbet af 2025.

“Vi er rigtig glade for, at der nu ligger et konkret forslag til lokalplanen, som viser, hvordan Jernbanebyen skal se ud. Nu håber vi, at politikerne på Københavns Rådhus vil se positivt på den lokalplan, der er lagt frem, så vi kan komme i gang med at bygge en levende bydel efter grønne principper til glæde for tusindvis af københavnere,” siger Søren Beck-Heede, adm. direktør, DSB Ejendomsudvikling.

Vigtigt at høre københavnerne

Teknik- og Miljøforvaltningen har allerede sendt deres forslag til en ny lokalplan for Jernbanebyen til politisk behandling i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg.

Og senere skal forslaget også behandles i Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen.

Området fylder mere end 500.000 kvadratmeter. Foto: Jernbanebyen/Cobe

Men for Teknik- og Miljøborgmester, Line Barfod (EL) er det vigtigt at se, hvad der kommer ud af den offentlige høring på otte uger, som venter efterfølgende.

Det er nemlig københavnerne selv, der er kommet med forslag til indholdet af lokalplanen.

“Jernbanebyen er det sidste store udviklingsområde i den centrale del af København, og derfor har det været vigtigt for mig at få københavnerne med til at formulere visionerne for den nye bydel. Vi har som noget nyt spurgt unge københavnere til deres ideer og forslag, og det betyder meget, at disse kan aflæses i lokalplanen,” siger Line Barfod.

“Nu ser jeg frem til at læse de høringssvar, der kommer ind og til at arbejde videre med at skabe en ny bydel med fokus på grønne og bæredygtige principper, som flugter med københavnernes ønsker, tilføjer Line Barfod.

Skal være grøn og sund – og fri for biler

Det lyder lidt som om, forvaltningen har malet planerne om Jernbanebyen med en regnbuepensel, men parterne bag har en ambition at være en grøn bydel, der understøtter en sund og aktiv livsstil gennem fysisk bevægelse, fællesskaber og indkøbsmuligheder.

Derfor bliver Jernbanebyen også en delvist bilfri bydel, hvor størstedelen af færdselsarealerne indrettes på de gåendes og cyklisternes præmisser.

Når politikerne har godkendt forvaltningens arbejde, bliver det sendt i høring i otte uger blandt københavnerne. Foto: Jernbanebyen/Cobe

“Vi stræber efter at skabe en bydel, der bygger på alt det, der gør København til én af verdens bedste byer. Vores fokus på fællesskab, sundhed og et reduceret klimaaftryk vil skabe en bydel, der er langtidsholdbar,” siger siger Martin Schultz Nielsen, investeringsdirektør, Nrep, i den fælles pressemeddelelse.

Udviklingen af Jernbanebyen tog fart, da Københavns Borgerrepræsentation tilbage i 2020 vedtog Kommuneplan 2019 og dermed fastlagde rammerne for byens udvikling.

Lokalplanen for Jernbanebyen bygger på arkitektfirmaet Cobes helhedsplan for området, som kom til verden på baggrund af en arkitektkonkurrence tilbage i 2020.

“Netop derfor kommer bydelen blandt andet til at have flere store grønne områder, en gennemgående cykelsti, ligesom der etableres fodboldbaner. Det giver samlet set en bydel, hvor vi har lidt mere end fire gange så mange grønne kvadratmeter pr. indbygger som fx Vesterbro, tilføjer Martin Schultz Nielsen.

Planen er, at bilister, som ikke har brug for en handicapparkeringsplads tættere på tingene, skal parkere bilen i udkanten af bydelen.

Vandtårn og værksted bevares

Det er dog ikke alting, der skal skiftes ud.

Området, hvor Jernbanebyen skal udvikles, rummer nemlig allerede et liv, bygninger og fortællinger, der giver stedet en særlig karakter i dag.

Lokalplanforslaget lægger, ifølge parterne bag, op til at være tro mod områdets historie.

Det vil blandt andet ske ved at bevare ikoniske bygninger, der i kraft af deres arkitektur og udformning bidrager til fortællingen om stedets historik, såsom Lokomotivværkstedet, BaneGaarden og vandtårnet, mens andre bygninger vil blive transformeret til nye, moderne formål.

“Jernbanebyens særlige historie bliver fundamentet for udviklingen af den nye bydel,” understreger Christina Jørgensen, adm. direktør, Freja Ejendomme.

Hun fortsætter:

“Vi bevarer og transformerer langt størstedelen af de eksisterende bygninger og skaber en ny bydel med historiske jernbanebygninger og moderne arkitektur. Det bliver en blanding af nyt og gammelt, og det giver Jernbanebyen en helt særlig stemning og et helt unikt DNA.”

Leg og fællesspisning

Forslaget til lokalplan lægger ikke kun op til parker, grønne pladser og fodboldbaner. Spor10 er allerede i dag en central del af Jernbanebyen, hvor børn og voksne fra hele København mødes til blandt andet leg, sport og fællesspisning.

Samtidig med vedtagelsen af lokalplanen for Jernbanebyen har parterne tilbudt Københavns Kommune at medfinansiere en række infrastrukturanlæg i og omkring Jernbanebyen i form af vej- og stiforbindelser samt evt. broer og tunneller.

Mere om Jernbanebyen

Jernbanebyen er placeret mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade og udgør et samlet areal på ca. 550.000 kvm. Heraf er 175.000 kvm. udlagt til jernbanebrug og til Metroens Klargøringscenter, mens arealet, der udvikles til Jernbanebyen, udgør 365.000 kvm. De resterende ca. 15.000 kvm. udgøres af den eksisterende Den gule by og mindre arealer ejet af Københavns Kommune, HOFOR og Metroselskabet.

Det forventes, at Jernbanebyen bliver hjem for ca. 9.000 borgere og vil forventeligt skabe ca. 4.000 arbejdspladser.

Konkret kommer bydelen foruden ejer- og lejeboliger til at rumme almene boliger, ungdomsboliger, plejeboliger, erhverv og detailhandel samt o9entlige institutioner som dagtilbud og skoler. Der bliver også flere mindre byrum med blandt andet plads til fællesspisning, leg og skæve boliger til socialt udsatte borgere.

Jernbanebyens centrale beliggenhed giver gode transportmuligheder og forbindelser til Vesterbro og Enghave Brygge, og man kan cykle til Rådhuspladsen på ti minutter. Desuden ligger den kommende Havneholmen Metrostation tæt på, og udviklingen af Jernbanebyen vil dermed færdiggøre området omkring stationen. Stationerne Dybbølsbro og Carlsberg ligger også indenfor gåafstand.’

Det sker på baggrund af et tæt samarbejde mellem Københavns Kommune og parterne bag, der består af DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme, der er statens ejendomsselskab, Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension.

Del artikel

Andre læser også