ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Planen er klar: Her skal Københavns nye busterminal åbne næste år

Af Camilla Lützhøft Stahlschmidt
Illustration: Arkitema
Illustration: Arkitema

Der har længe været problemer med buspassagerer og cyklister, der må zigzagge mellem hinanden ved DGI-Byen, når fjernbusser ankommer eller afgår.

Men nu er der udsigt til en løsning på problemet.

København skal have en ny busterminal, og den skal anlægges ved Dybbølsbro.

Det står klart efter, at Københavns Borgerrepræsentation nu har sikret en ekstrabevilling på i alt 29 millioner kroner til at opføre Busterminal København.

”Vi ser rigtig meget frem til, at vi i et fortsat tæt samarbejde med Københavns Kommune kan komme i gang med anlægsprojektet, og sammen forventer vi, at der inden for meget kort tid kan skrives kontrakt med entreprenøren CG Jensen A/S, som har vundet udbuddet. Det bliver godt, at vi nu, hvis alt går planmæssigt, allerede næste år kan se de første langtursbusser køre ind på BusterminalKøbenhavn,” udtaler projektleder Niels Arend Koefoed fra Vejdirektoratet.

Grafik: Vejdirektoratet

Samler trafikken ét sted

Med den nye busterminal kan buspassagererne nu forvente en nemmere og mere sikker adgang til fjernbusserne, og cyklister vil ikke længere skulle zigzagge for at komme forbi buspassagererne på cykelstien.

Busterminalen placeres under Dybbølsbro Station mellem jernbanen og Carsten Niebuhrs Gade langs IKEA’s grund og Cabinn.

Målet er at samle fjernbustrafikken ét sted i København tæt på anden kollektiv trafik.

Omkring 1,4 millioner fjernbuspassagerer om året forventes at benytte terminalen, når de skal ind eller ud af København.

Projektet er nu budgetteret til at koste 146 millioner kroner, og det skal finansieres med 20 millioner kroner fra staten og 126 millioner kroner fra Københavns Kommune, hvoraf 86 millioner kroner indhentes over 15 år via brugerbetaling fra busoperatørerne.

Del artikel