Tillykke til et stykke af dansk kulturarv: I dag fylder Pølsevognen 100 år
I dag er en stor dag.
I hvert fald hvis du er glad for en ristet med det hele.
Det er nemlig 100 år siden, at de første seks første pølsevogne rullede ud i Københavns gader, og de har siden da spredt sig til resten af landet.
Kært barn mange navne
Skinkekutter. Cafe Fodkold. Svineknallert.
Kær pølsevogn har mange navne.
Den 18. januar 2021 er det præcis 100 år siden, at de første pølsevogne så dagens lys i København.
Dengang var pølsevognen en trækvogn med en opvarmet gryde, hvor pølserne lå i.
En rød pølse med brød kostede den nette sum af 30 øre.
Meget har ændret sig siden da.
Nu har pølsevognen en motor og et menukort med en lang række alternativer til den klassiske nissearm.
”En hotdog eller en ristet med det hele vil altid være det mest populære,” fortæller Allan Wrona fra Allans Pølser, der har været pølsemand i næsten 10 år.
Han kom egentlig fra IT-branchen, men så skulle der ske noget nyt.
”Det er en helt anden verden, men jeg har ikke fortrudt det ét sekund. Her kommer stadig en del stamkunder, og dem ved man jo hvad skal have.”
”Man får ligesom en sludder med folk. Det er alfa og omega, at kunden har en god oplevelse. Jeg har dog én regel: Jeg diskuterer aldrig religion eller politik – det kommer der ikke noget godt ud af,” fortæller Allan Wrona, der til daglig holder til på Kongens Nytorv.
Fra 700 til 100 pølsevogne på 50 år
Selvom vi er mange, der er glade for en pølse i svøb, så går det desværre den forkerte vej for pølsevognen.
I pølsevognenes storhedstid (60’erne og 70’erne) stod der omkring 700 pølsevogne rundt i Danmark.
Folk stod i kø på gaderne, og en pølsevogn med en god beliggenhed kunne let omsætte for millioner på et år.
Pølsevognen blev startskuddet på en helt ny madkultur, hvor folk kunne mødes på trods af forskellig baggrund og få et veltrængt og uformelt pusterum.
Pølsevognen har i dag fået konkurrence af andre takeaway-steder og tankstationer.
Antallet af vogne i Danmark er svundet markant, og der findes i dag kun omkring 100 pølsevogne rundt i landet, hvoraf 25 af dem er i København.
Pølsevognskulturen har dog ændret og udviklet sig og rummer i dag grillbarer og cafeterier, hvor man stadig kan nyde en god pølse.
Pølsevognen skal hyldes og holdes i live
Danish Crown Foods står for brands som Tulip, Steff Houlberg og GØL, og her mener man, at pølsevognen har en helt unik status og er vigtig at bevare, fordi pølsevognen er et stykke kulturhistorie, hvor folk kan mødes på tværs af alder, køn og status.
“Pølsevognen er et nationalt klenodie, som vi er stolte af at have understøttet med pølser i nu 100 år.
I pølsevognen er en pølse ikke bare et måltid, men en bid af historien. Og vi synes, at det er enestående at være med til at støtte den kultur – og holde et unikt erhverv i live.
Det er klart, at pølsevogne langt fra er vores største salgskanal, men det er til gengæld én af de vigtigste,” smiler Mike Sauerberg, der er Senior Vice President i Danish Crown Foods.
Bange for at misse nyt om Kbh? Meld dig til MigOgKbhs nyhedsbrev. Kommer hver fredag. Vi lover, det er godt.
Altid nyheder på MigOgKbh Facebook. Lækre billeder på vores Instagram