Helt nyt koncept rammer København: Nu kan du få de fedeste el-cykler billigt med JOOLL

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Den netop overståede valgkamp havde et stort fokus på den grønne omstilling, og der er bred politisk opbakning om, at Danmark skal reducere mængden af drivhusgasser betragteligt.

Hvis de mål overhovedet skal være realistiske, kræver det innovation og tiltag, som den almindelige dansker kan forstå og ikke mindst bruge i hverdagen.

Det mener skaberne bag det helt nye koncept JOOLL, at de har fundet en af løsningerne på.

Lækre elektriske cykler til en skarp pris

Fri bil er et velkendt koncept i Danmark, hvor en medarbejder får stillet en bil til rådighed af arbejdsgiveren til gengæld for en beskatning.

JOOLL er som de første klar med konceptet: ”Fri cykel som fri bil”, hvor den ansatte kan spare op mod 60 % af prisen på de lækreste og bedste el-cykler på markedet. Det er netop rullet ud i hele landet inklusiv her i København.

”Vi synes selv, at vi har skabt verdens bedste og grønneste personalegode,” fortæller Anders Torp, som står bag JOOLL sammen med Anders Westergaard.

Den enkelte medarbejder skal ikke have penge op af lommen, når cyklen bestilles. Man bliver i stedet beskattet af værdien af cyklen, som man kender det fra fri bil, mens arbejdsgiveren leaser cyklen af JOOLL.

Når der er gået 36 måneder, kan man bytte sin JOOLL til en helt ny.

”JOOLL er inklusiv fuld forsikring og service, så man skal hverken bekymre sig, hvis cyklen bliver stjålet, eller hvis der skulle være en fejl på cyklen,” forklarer Anders Westergaard.

Man kan vælge mellem cykler i kategorierne: Design, Komfort, Sport og Ladcykler.

 

Færre sygedage og et lavere stressniveau

Firmabiler har traditionelt set været for de få, men en cykel er en billigere løsning for både medarbejder og arbejdsgiver.

”Udover en grøn profil for virksomheden og medarbejdere, der ankommer til tiden, er det også bevist, at en daglig cykeltur giver et lavere stress-niveau og ikke mindst forbedrer sundheden, som på sigt kan betyde langt færre sygedage,” siger Anders Torp.

Fra sort til grøn tankegang

Ideen til JOOLL opstod, da Anders Westergaard var på udkig efter et nyt job.

I den forbindelse var han kommet frem til, at familiens behov i en storby sagtens kunne klares af en elektrisk ladcykel, og at en bil tværtimod ville gøre familiens daglige gøremål mere besværlige.

”Jeg synes det var helt sort, at der ikke fandtes et koncept som JOOLL, hvor jeg kunne slippe for en konstant udskrivning på cyklen, samtidig med arbejdsgiveren kunne få en fordelagtig leasing-aftale inklusiv forsikring og service,” fortæller Anders Westergaard.

Medstifter af JOOLL Anders Torp på en af de fede cykler i konceptet

Anders Torp har i mange år været arbejdsgiver, og jo mere de to venner diskuterede problemstillingen, jo mere blev de overbevist om, at de skulle gå videre med ideen til JOOLL.

”Det er en no-brainer for arbejdsgiveren, i forhold til hvad man ellers bruger på personalegoder som kaffe, internet, mobil, frugt, aviser, frokostordning osv.

JOOL har en kæmpe værdi for både pengepung, klima, humør, helbred og ikke mindst den yderst sparsomme tid.”

Det skal være federe at cykle

Udover de klare økonomiske og klimamæssige fordele handler JOOLL i høj grad også om bekvemmelighed og komfort.

”Vores mål er også, at danskerne skal cykle bedre. Det skal være en fed oplevelse at cykle, og derfor har vi også valgt de lækreste og ikke mindst sikreste cykler på markedet,” siger Anders Torp.

Den samlede oplevelse er også grunden til, at man kun tilbyder elektriske cykler.

”Det skal være behageligt at bruge cyklen, så du eksempelvis ikke ankommer til et vigtigt møde i en svedig skjorte.

Men du får stadig motion, selvom det er på el. Statistikker viser nemlig, at du ikke kun bruger cyklen fra A til B, når den kører på el. Du bruger den også til indkøb, til familiebesøg eller når du skal ned på havnen og have en kold øl,” siger Anders Westergaard.

”Mange af mine tidligere bilture er nu på en JOOLL, fordi jeg nyder det. Det er mere bekvemt, ser godt ud, og så er jeg jo langt hurtigere fremme – uden sved på panden, og uden problemer med at finde en parkeringsplads,” supplerer Anders Torp.

Den mest forfriskende idé i 50 år

Og det er ikke kun stifterne bag, der er begejstrede.

Anders og Anders har rejst Europa tyndt for at finde de bedste cykler inden for alle kategorier, og de har kun fået positive tilbagemeldinger fra folk i branchen.

”Direktøren for en af Europas største cykelmærker kaldte eksempelvis idéen for den mest forfriskende idé i de seneste 50 år.

Der er ingen tvivl om, at JOOLL kan ændre måden vi transporterer os på, og vi er sikre på, at det også et koncept, som udlandet meget snart skal stifte bekendtskab med,” siger Anders Torp.

Synes du også JOOLL lyder som en forfriskende idé, kan du finde meget mere info her.

Poké-kometer udvider igen: OLIOLI åbner snart endnu et sted

Skrevet af: Michael Qureshi
OLIOLI Foto PR
OLIOLI Foto PR

Siden OLIOLI for et par år siden var blandt de første, som serverede den hawaiianske specialitet poke – en slags dekonstrueret sushi – for københavnerne, er det gået stærkt.

Med åbningen af det første spisested på Gammel Kongevej fulgte en fanskare, der ikke kunne få nok af de farverige bowls, og rygtet samt efterspørgslen spredte sig hurtigt til de øvrige bydele.

På både Frederiksberg og Østerbro samt i Indre By, Kongens Lyngby, lufthavnen, Amagerbrograde samt Nordhavn kan man i dag spise hos OLIOLI.

Nu kan MigOgKbh så fortælle, at OLIOLI ekspanderer yderligere og åbner deres ottende sted i kæden.

Det sker på den prominente adresse Strandvejen 189 i Hellerup, og man forventer at åbne midt i september.

Poke bowl hos Olioli. Foto: PR

Lækkert varieret menukort

Oliolis seneste skud på stammen bliver indrettet i samme stil som kædens øvrige restauranter.

Her er pastellyserøde vægge og lyse træmøbler, og mellem grønne blade lyser ordet “joy” op. Olioli betyder nemlig glæde på hawaiiansk.

Også menukortet følger den velkendte Olioli-stil med et udvalg af poke bowls og friskpresset juice.

Poke er en hawaiiansk ret, som består af stykker af rå fisk, der kan være marineret i blandt andet soja og sesam, og i en poke bowl serveres fiskestykkerne sammen med eksempelvis edamamebønner, ris, avokado, tangsalat og syltet ingefær.

Hos Olioli kan man få enten laks, tun eller rejer i sin poke bowl, men det er også muligt at vælge kød, kylling eller tofu, hvis maden ikke skal komme fra havet.

Hvad: OLIOLI åbner nyt sted
Hvor: Strandvejen 189, Hellerup
Hvornår: Midt september

Som i de go’e gamle dage: Oplev gratis baggårdsmusikanter i København

Skrevet af: Rasmus Kramer Schou

Covid-19 har medført at kulturen og kunsten skal finde nye veje.

Og det har gruppen ‘Tro På Duren’ i den grad gjort.

‘Tro På Duren’ har nemlig planlagt en række organiserede, gratis baggårdskoncerter.

Det sker primært i Indre Bys æstetiske baggårde og en enkelt gang på Amager på Kofoeds Skole.

Læs også: De 10 bedste prisvenlige restauranter i København

Musik i gaden

Tro På Duren, der primært består af en flok gamle venner fra Nordjylland, spiller sammen med klarinettisten Alex Vasile, der normalvis spiller for turister på restauranter, barer, i gader og stræder i Indre By.

De akkompagneres visuelt af de to gadeperformere/gøglere Viktor og Elias, der plejer at gøgle inde i Indre By ved Storkespringvandet.

Tro På Durens kerne er Lasse Kortegaard Kristensen og Amalie Holst Holtegaard, der sammen har udviklet konceptet siden tidligt forår, hvor covid-19 bød op til alternativer til sommerens aflyste festivaler og koncertoplevelser.

Koncerterne får støtte fra Indre By Lokaludvalg og JazzDanmark.

Læs også: Italiensk perle på Østerbro: Hummerkejseren serverer byens vildeste skalddyrsfad

Tid og sted

Koncerterne finder sted:

Lørdag  8. august kl.15:00 Rosengade, imellem husene. Primært for lokalbefolkningen, men alle er velkomne! (Med gøgleri).

Søndag  9. august kl. 15:00 i gården ved Larsbjørnsstræde og Teglgårdsstræde. Primært for lokalbefolkningen.

Onsdag 12. august kl.20:00 Regensen, i gården. Alle er velkomne! (Med gøgleri).

Fredag 14. august kl.13:00 Kofoeds Skole. Alle er velkomne.

Læs også: Ny vinbar i Indre by: Tap din egen vin direkte fra hanen

Gratis

Koncerterne er alle gratis, og man dukker bare op.

Dog anbefales der, at man dukker op på Kofoeds Skole, Rosengade eller Regensen, da disse er baggårde, der har meget plads, og derfor er de mest ideelle steder covid-19-mæssigt.

Koncerter tager halvanden time, og alt efter vejr og stemning.

Læs også: Byens mest underholdende cykeltur: Kør København rundt med en drag queen

Hvad: Baggårdskoncerter
Hvor: 4 baggårde i København
Hvornår: 8,9,12 og 14. august
Hvor meget: Gratis

Læs også: MigogKbh: Morten Sabroe fortæller om dengang på Cosy Bar…

Torvehallerne bliver grønnere: Ud med biler – ind med cykler og træer

Skrevet af: Rasmus Kramer Schou

Der skal være endnu bedre forhold for de to-hjulede i København.

Nu starter et projekt med at gøre området ved Torvehallerne grønnere.

For at skabe plads til mere cykelparkering og de nye grønne byrum, vil der blive nedlagt 32 bilparkeringspladser – 17 p-pladser i Rømersgade og 15 i Linnésgade.

Der plantes også 15 nye træer, kommer bredere fortove og nye bænke samt bedre forhold for cyklister med 76 nye cykelparkeringspladser.

Læs også: Østergro er reddet: Tagfarmen vinder over parkeringspladser

Rømersgade ved Torvehallerne PR Foto

Fakta om projektet

Samlet set øges antallet af cykelparkeringspladser i projektet med 76 pladser – fra 260 til 336 pladser. 23 af de nye cykelparkeringspladser er i Linnésgade og 53 er i Rømersgade. Ladcykler kan anvende de almindelige cykelstativer.

Der plantes i alt 15 nye træer på strækningen mellem Frederiksborggade og Gothersgade, heraf syv træer i Linnésgade og otte træer i Rømersgade.

Kørebanearealet indsnævres fra 4,5 meter til 4 meter og skråparkering ændres til længdeparkering for at give plads til plantning af træer og bredere fortove.

Der opstilles også fire bænke og fire affaldskurve.

Læs også: I sneglefart: Københavnsk vejstrækning er Danmarks langsomste

Færdigt i 2021

Efter anlæg af projektet vil der være otte almindelige bilparkeringspladser i Linnésgade og ni bilparkeringspladser i Rømersgade.

Antallet af handicappladser, pladser til delebiler, el-biler og taxaer fastholdes.

Anlægsarbejdet i Linnésgade mellem Frederiksborggade og Gothersgade og på Rømersgade mellem Vendersgade og Frederiksborggade er planlagt fra august til december.

Anlæg i Rømersgade mellem Frederiksborggade og Gothersgade og på Linnésgade mellem Vendersgade og Frederiksborggade er planlagt fra januar til april 2021.

Læs også: Gratis buketter: Magisk blomstermark er tilbage i fuldt flor