Østerbro Kammermusikfestival

Der er ikke meget ved første øjekast, der afslører, at Unitarernes Hus på Østerbro rummer historier om kvindekamp, elektronmusik og modstandskamp under krigen. Men det gør det. Og fra den 12. til 15. juni bliver huset centrum for Østerbro Kammermusikfestival, hvor årets tema er “Dem der tør” – en hyldest til de musikere, kunstnere og mennesker, der har gjort en forskel.
Festivalen tager publikum med ind i fortællinger om stærke kvinder som Mary Westenholz, der i 1909 talte i Folketinget længe før kvinder fik stemmeret – og Else Marie Pade, modstandskvinde og banebrydende komponist inden for dansk elektronmusik. Krypten i kirken, hvor festivalen finder sted, blev under 2. verdenskrig brugt som feltlazaret af modstandsbevægelsen – og netop her opføres nu Pades værker som en del af koncerten Elektronisk poesi – Hommage til Else Marie Pade.
”Vi vil gerne vise, at klassisk musik ikke kun handler om skønhed – men også om vilje og mod,” siger festivalsleder og musiker Viktor Wennesz. “Bartók flygtede fra fascismen. Grieg var unitar og brugte sin musik til at bygge bro mellem mennesker. Og vores unge komponist Athanasia Kontronia skaber i år festivalens signaturmelodi – en lydlig rød tråd gennem dagene.” Musikalske højdepunkter med historisk bund Festivalen byder på klassikere som Griegs klaverkoncert og Bartóks Divertimento, men også på poesioplæsning, scenekunst og koncerter, hvor eksperimenterende og elektroniske værker får plads.
Skuespiller Anne Lilleballe opfører et portræt af Karen Blixen, og digteren Dina Charlotte Damgaard læser op og reflekterer over sin musikalske opvækst. Esbjerg Ensemble kommer hele vejen fra Vestjylland for at spille for os, og til festivalens taffelkoncert som sidste år var en kæmpe succes spiller Ensemble Storstrøm musik af Maurice Ravel. Søndag står i børnenes og familiernes tegn med Musikbingo.