Luigi i stedet for Mario? Enigma og Bip Bip Bar hylder den evige Player 2 – og du kan være med
“Nu får Player Two rampelyset.”
Ja, ja, vi ved godt, at du måske synes, det er på tide, at sidekicket også får lidt shine, men nu sker det altså.
Enigma er nemlig klar med en udstilling for alle de spillere, der ventede på tur.
Og spørger du, hvorfor du skal se den, så spørg i stedet dig selv:
“Har du nogensinde været den, der måtte nøjes med Player Two?”
Den mindre glitrende, men absolut nødvendige sidekick?
På ENIGMA Museum kan du nu opleve den længe ventede hyldest til netop alle “andenvælgerne,” der altid har gjort spiloplevelser sjovere – selvom de måtte spille med Luigi i stedet for Mario.
Udstillingen, “Historien om Player Two,” åbner den 20. november og er et sjovt samarbejde mellem ENIGMA, Københavns Universitet og Bip Bip Bar.
Museumsdirektør Magnus Restofte beskriver udstillingen som en nostalgisk rejse gennem spilhistorien, men med et overraskende twist:
“Temaudstillingen vil vække minder og nostalgi, når vi inviterer publikum til at opleve spilhistorien gennem spil som Pong, Super Mario og Street Fighter II. Alle disse spil gav datidens spillere nye muligheder og dannede grundlag for den dynamik mellem Player One og Player Two,” siger Magnus Restofte, direktør for ENIGMA Museum.
“Her sætter vi fokus på de karakterer, som ellers typisk var den lidt sure nødvendighed, når førstevælgeren allerede havde snuppet hovedpersonen. Nu får Luigi, og alle de andre spillersidekicks, deres velfortjente plads i rampelyset,” fortsætter han.
Et unikt samarbejde for spillere og spilentusiaster
“Historien om Player Two” er resultatet af et nyt og unikt samarbejde, hvor forskere og studerende fra Københavns Universitet er gået sammen med ENIGMA og spilbar-specialisten Chrisstoffer Daniel Paluszewski fra Bip Bip Bar. Projektet har skabt grobund for mange nye historier og indsigter i spilhistorien, som ofte overses. Mediehistoriker ved Københavns Universitet, Efram Sera-Shriar, uddyber:
“Det er sjældent for en akademiker at samarbejde med både en samler og et museum om en udstilling om videospil. Og alligevel gør vi netop det i ’Historien om Player Two’. Ved at samle vores respektive individuelle viden og ekspertise kan vi fremhæve et perspektiv, der ofte tages for givet – eller helt overses,” siger Efram Sera-Shriar og tilføjer, at samarbejdet netop giver mulighed for at dele disse unikke historier med offentligheden.
Samarbejdet har til formål ikke kun at udvide ENIGMAs nuværende spilhistoriske udstilling, Arcadeum, men også at gøre spilhistorien levende og tilgængelig for både yngre og ældre spillere. Samler og medejer af Bip Bip Bar, Chrisstoffer Daniel Paluszewski, glæder sig til at dele de historier, der har formet spiloplevelserne for så mange:
“Spil er en enorm industri, der ofte underprioriteres i både museumsverdenen og i forskningen. Derfor glæder jeg mig til samarbejdet om at formidle de spændende historier, så flere forhåbentlig bliver interesserede,” fortæller Chrisstoffer Daniel Paluszewski.
Klar til en nostalgisk oplevelse og et kig på stjernen, der aldrig var nummer ét?
Udstillingen byder på klassikere som Pong, Super Mario, og Street Fighter II, og inviterer til at opleve dem fra en ny vinkel. Hvorfor har vi altid fokuseret på Player One, når Player Two trods alt har en særlig plads i hjerterne på så mange? Kom forbi ENIGMA, udforsk historien og find ud af, hvorfor nogle gange kan det være lige så sjovt – hvis ikke sjovere – at være nummer to.
Hvad: Udstilling om spilhistorien set fra “Player Two’s” perspektiv
Hvornår: Fra 20. november i Arcadeum på ENIGMA Museum
Hvem: Samarbejde mellem ENIGMA, Københavns Universitet og Bip Bip Bar
Bonus: Fokus på spilklassikere og de ukendte helte, der altid spillede anden violin