Annonce
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Metroen lukker: Men kun i weekenden – for at genere så få som muligt

Af André Bentsen
Bare rolig, der bliver sat metrobusser ind, mens metroen denne gang lukker ned for at gøre klar til den kommende udvidelse. Foto: André Bentsen
Bare rolig, der bliver sat metrobusser ind, mens metroen denne gang lukker ned for at gøre klar til den kommende udvidelse. Foto: André Bentsen

Det skal være skidt, før det bliver godt.

22. juni åbner metroforlængelsen til Sydhavn og Valby, men først sættes driften på metrolinjerne M3 og M4 på pause. Det sker i pinsen, for at genere så få københavnere som muligt i Pinsen.

“Lukningen af M3 og M4 vil finde sted i tidsrummet fra kl. 3 natten til lørdag den 18. maj og frem til søndag den 19. maj kl. 20. Metroen vil således være i fuld drift igen til Royal Run, der afholdes 2. pinsedag, understreger Metroselskabet. I den såkaldte Trial Run fase justeres systemet for eventuelle fejl, og personale med ansvar for drift og vedligeholdelse opbygger rutine med det nye system og de mange procedurer, der knytter sig til det.

Personalet skal øve særlige situationer

“Vi lukker kortvarigt ned for M3 og M4 for at kunne åbne den nye metroforlængelse til Sydhavn og Valby den 22. juni. Vi har forsøgt at planlægge lukningen, så den er til mindst gene for vores passagerer, og vi har derfor lagt den i weekenden i pinsen, hvor mange af vores passagerer alligevel holder fri,” forklarer Erik Skotting, direktør i Metroselskabet.

I testperioden skal personalet øve, hvad de skal gøre for at overholde køreplaner og håndtere uventede situationer, hvor systemerne ikke opfører sig, som de skal.

“I Trial Run-fasen øver vi os på den normale drift som blandt andet inkluderer indsættelse af ekstra tog i myldretiden, ligesom samspillet mellem drift og vedligeholdelse testes,” fortæller Erik Skotting.

Når forlængelsen af M4 åbner, kan passagererne rejse direkte mellem Orientkaj i Nordhavn og København Syd i Valby.

Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og til linjerne M1 og M2 på Kongens Nytorv.

Derudover bliver det muligt at skifte mellem både S-tog og regionaltog på København Syd, København H og Østerport samt S-tog på Nordhavn.



 


Del artikel

Andre læser også