MigogKbh tester: Så lækre er Roskilde Festivals mocktails

Skrevet af: Camilla Lützhøft Stahlschmidt
MigogKbh tester Roskilde Festivals alkoholfri cocktails. Foto: Camilla L. Stahlschmidt
MigogKbh tester Roskilde Festivals alkoholfri cocktails. Foto: Camilla L. Stahlschmidt

Ikke kun på madfronten har Roskilde Festival oprustet i år. Også udvalget af våde varer byder på nye tiltag.

Især de festivalgæster, der savner alkoholfri alternativer til øl, vin og cocktails, har noget at glæde sig over på Dyrskuepladsen denne sommer.

I Camping East har Roskilde Festival fået et nyt område ved navn Hydration Zone, hvor man med festivalens egne ord kan “hvile både ørerne og leveren”, mens man tanker op med velsmagende drikkevarer.

I Hydration Zone kan man købe mocktails – altså alkoholfri cocktails – samt Brooklyn Brewerys helt nye, alkoholfri øl Special Effects.

Også på selve festivalpladsen, hvor musikken spiller, kan man slukke tørsten uden procenter.

I Skotlander Cocktail Lounge er det muligt at tage en slapper med en Dark & Dusty, som er en særlig alkoholfri cocktail udviklet specielt til Roskilde Festival, og i bl.a. Timbar ved Avalon fås tre forskellige mocktails.

Læs også: Skål: Roskilde Festival får alkoholfri bar og ny økologisk øl

MigogKbh har for en stund forladt København til fordel for Roskilde, og vi er nu i gang med at smage os gennem festivalens gastronomiske line-up.

De alkoholfri cocktails ville vi selvfølgelig ikke snyde os selv for at smage, så vi har testet Timbars Rhubarb Delight, Moscow Mule Lemonade og Lime Fruit Tingle.

Klassikerens friske kusine og saftevand med mynte

Vi lægger ud med Moscow Mule Lemonade – en mocktail inspireret af cocktail-klassikeren Moscow Mule, som normalt består af vodka, gingerbeer og limesaft.

‘Vi må indrømme, at vi var skeptiske, inden vi kastede os ud i de procentløse drinks, for det kan være svært at genskabe smagen af alkohol uden netop alkohol.

Men forbavsende nok smager Moscow Mule Lemonade faktisk som en rigtig cocktail. Måske ikke helt som en almindelig Moscow Mule, men nok nærmere som klassikerens friske kusine. Havde ingen fortalt os, at drinken ikke indeholdt alkohol, kunne vi sagtens være blevet narret.

Læs også: MigogKbh tester: Sådan smager Roskilde Festivals nye insekt-shots

Anderledes forholder det sig dog ud med den lyserøde Rhubarb Delight. Den sommerligt udseende drink smager bestemt ikke dårligt, men bare mest af sukkersødt saftevand tilsat frisk mynte. Forfriskende ja, men Rhubarb Delight giver desværre ikke fornemmelsen af en rigtig cocktail på samme måde som Moscow Mule Lemonade.

Lime Fruit Tingle både ligner og smager som en gin og tonic – dog med lime i stedet for den sædvanlige citronskive. Også et fint alternativ, hvis leveren trænger til en pause, men kroppen kalder på væske.

Som vi ofte har set det før, lægger Roskilde Festival niveauet højt, når det kommer til mad og drikke, og her på MigogKbh kan vi varmt anbefale, at man kaster sig ud i en mocktail i stedet for en cocktail. Din lever vil sikkert takke dig for det – og dine smagsløg ligeså.

Mocktails i krus koster 45 kroner pr. stk. i Timbar, og prisen er 200 kr. for en kande, som kan deles med vennerne.

Hvad: Mocktails på Roskilde Festival
Hvor: Timbar ved Avalon
Hvornår: 3.-6. juli 2019

Læs også: Gastro-Guide: Her er alle Roskilde Festivals madnyheder

Nye restauranter og nuttede pandaer: København ZOO slog alle rekorder i 2019

Skrevet af: Redaktionen
Panda Zoologisk Have Foto Rasmus Kramer Schou
Panda Zoologisk Have Foto Rasmus Kramer Schou

Det er helt forståeligt, hvis medarbejderne i København Zoo giver ekstra godter til dyrene i disse dage.

For der er masser at fejre.

Aldrig nogensinde før har så mange gæstet ZOO som i 2019. Sidste år gik knap halvanden million gæster gennem den ikoniske indgang på Frederiksberg.

Faktisk var det 350.000 flere gæster end i 2018, som i øvrigt også var et rekordår.

Årsagen er også let at pege på. Nye lækre restauranter og så de nuttede kinesiske pandaer, der skabte en enorm hype.

Headhuntede kendt kok

I København ZOO satsede man ud over pandaerne fuldt ud på at skabe en helt ny gastronomisk oplevelse.

Sidste år headhuntede ZOO den kendte smørkok Casper Stuhr Sobczyk, som også har gjort sig som huskok på TV2, og satte ham i front for den kæmpestore gastronomiske satsning, som ZOO nu har rullet ud.

De har åbnede nemlig tre helt nye restauranter.

Den ene ligger bl.a. i forbindelse med det nye pandaanlæg, som er tegnet af en vis hr. Bjarke Ingels.

Restauranten hedder Panpan og er en asiatisk-fransk bistro, hvor man spiser side om side med de nuttede sort/hvide kæmpebamser.

Panda Zoologisk Have Foto Rasmus Kramer Schou

Indtjening er femdoblet

Restauranten har 140 sidepladser og dertil en stor terrasse, hvor man kan spise med udsigt over Elefanthuset.

“Vi er ikke bange for at sige, at vi har leveret en gastrorevolution i zoo de seneste 18 måneder.

Haven var ganske enkelt ikke fulgt med den eksplosive udvikling, den danske madscene har været igennem det sidste årti,” siger kommerciel direktør Christian Higraff.

Han fortsætter;

“På 18 måneder har vi intet mindre end revolutioneret hele vores udbud af mad og drikkevarer. Og det har vores gæster og anmeldere belønnet os for – med stigende omsætning til følge.

Omsætningen fra mad og drikkevarer i zoo er fordoblet i 2019, mens indtjeningen er femdoblet.”

Pandaerne var blandt andet medvirkende til et rekordbesøg i påsken med mere end 100.000 gæster.

Samlet set har de seneste to år været præget af stor fremgang for den zoologiske have.

Spar 20% på alle parfumer: Magasin holder stort duftevent på fredag

Skrevet af: Michael Qureshi

Magasin har netop lanceret et nyt koncept, som giver mulighed for at få personlige råd og vejledning af en duftekspert til at vælge den helt rigtige parfume.

Derfor inviterer Magasin i København indenfor til duftinspiration og 20 procent på parfumer den 24. januar.

 Måske har du haft den samme duft hele livet, eller også prøver du dig stadig frem mellem de mange flasker i alverdens dufte, farver og former.

Det kan virke uoverskueligt, men det behøver det ikke længere at være.

Nu er det nemlig muligt at få hjælp til at vælge den helt rigtige duft til forskellige anledninger.

Magasin har inden for det seneste år uddannet en række dufteksperter, der kan hjælpe københavnerne med at få skræddersyet en personlig duftgarderobe.

Udviklet af svensk duftekspert

Magasins nye duftkoncept er udviklet af den svenske duftekspert Linda Landenberg, hvor omdrejningspunktet ikke er de forskellige brands, men derimod kundens personlighed, behov og ønsker:

“Vores duft siger utrolig meget om vores personlighed og humør, og derfor giver det rigtig god mening at have en duft til forskellige lejligheder.

Der er årsskiftet en oplagt mulighed for at foretage nogle ændringer, og der kan jeg hjælpe med at finde din personlige duftgarderobe til 2020,” fortæller Natascha Fisker, der er duftkonsulent og beauty shopper i Magasin Lyngby.

Duft til enhver lejlighed

Natascha er uddannet i konkrete spørgeteknikker, hvor hun blandt andet spørger kunderne ind til farvetiltrækning, favoritblomster, luftnoter og meget mere, som gør hende i stand til at finde det ultimative match.

“Det kan faktisk være utrolig svært at finde den helt rigtige parfume, og derfor ender mange med at vælge den samme år efter år.

Men vi vil gerne hjælpe med at åbne op for nye dufte, som man måske ikke selv havde overvejet, men som rent faktisk er et rigtig godt match til ens personlighed,” fortæller Natascha.

Mød Magasins dufteksperter på fredag

Fredag d. 24. januar fra kl 15-18 inviterer Magasin indenfor til et duftevent på Kgs. Nytorv, hvor Natascha og hendes kollega Pernille Frank blandt andet vil fortælle mere om det nye koncept og tilbyde quick-konsultationer til alle besøgende.

Der vil blive serveret lidt godt til ganen, og så er det muligt at spare 20 procent på dufte hele weekenden.

Magasins duftkonsultationer er gratis og kan bookes på Magasin.dk eller ved at henvende sig i parfumeafdelingen i Magasin på Kgs. Nytorv.

Hvad: Duftevent med 20 % på alle parfumer
Hvor: Magasin
Hvornår: Fredag d. 24. januar og 20% hele weekenden

Ottos Hotel er åbnet i Indre By: Ny vinbar sælger vin pr. gram

Skrevet af: Rasmus Kramer Schou
Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto
Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto

Klar til at tjekke ind på et ægte vinhotel?

Så sigt mod Studiestræde 18, hvor Ottos Hotel har hevet de første propper op af flaskerne.

Ottos Hotel er, på trods af navnet, ikke et hotel.

Det har det dog været.

Læs også: Ny naturvinsbar i København: Har måske verdens mest simple vinkort

Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto

Tidligere sadelmager og hotel

Bygningens lange historie har været vidt omkring, blandt andet brygger, en sadelmager og en øltapper har boet her og altså også et hotel med det navn, som nu bliver så smukt genbrugt.

Ottos Hotel er en charmerende blanding af en økologisk vinbar, zero waste restaurant med delevenlige serveringer.

Der er løbende udstillinger på de hvide vægge, med forskellige kunstner og til sidst sælger og formidler Ottos Hotel kuraterede ting fra københavnske butikker, man ikke lige finder andre steder.

Læs også: Ny stam-restestaurant og vinbar gør en dyd ud af ‘ubehøvlet kaos

Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto

Vin pr. gram

Hovedfokus ligger på et udvalg af naturvine og boblende cider fra Ciderevoulution.

Som noget helt nyt kan man købe vinen pr. gram, hvis nu man er i bil eller i gang med hvid januar, men stadigvæk gerne vil smage en smule.

Ottos Hotel har også flere forskellige fermenterede ikke-alkoholiske drikke, alle håndlavede med løbende forskellige smage.

Og nu vi er ved fermenterede sager, så er Ottos også en del af restauranten nedenunder – nemlig Ferment, der blandt andet var nogle af de første til at starte den danske ramenbølge, så nudler til din vin er også en mulighed.

Læs også: Skål på skotsk: Byens nye ølbar serverer humle fra højlandet

Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto

Nedskrevet en række dogmer

“Vi har også nedskrevet en række dogmer, som følges til punkt og prikke. Vi har blandt andet et samarbejde med Gulager High Land Cattle, der leverer alt vores oksekød til chacuteri.”

“Peder, som er en af mændene bag, er en ildsjæl og har sine skotske højlandskøer gående i den smukke natur ved vadehavet få kilometer fra Esbjerg by. “

“En af Ottos hotels missioner er at gøre Latinerkvarteret til det, det engang var – et bohemekvarter placeret tæt ved alle de store internationale butikker. Derfor har vi et veletableret samarbejde med lokalmiljøet,” slutter de.

Læs også: Helt vildt lækkert: Cocktailbar har specialiseret sig i champagne-cocktails

Hvad: Ottos Hotel
Hvor: Studiestræde 18
Hvordan: Læs mere lige her

Bange for at misse nyt om Kbh? Meld dig til MigOgKbhs nyhedsbrev. Kommer hver fredag. Vi lover, det er godt.
Altid nyheder på MigOgKbh Facebook. Lækre billeder på vores Instagram

Èt like på MigOgKbh’s Facebook og du er altid opdateret om Kbh.