MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Nervøs for eksamen? Linda har 3 gode råd fra eliteidræt, du kan bruge i både skole og på job

Af André Bentsen
I disse dage bider tusindvis af unge negle over de kommende eksaminer. Lige nu hjælper Linda gratis med teknikker fra sportsverdenen. Foto: Emily Spiro
I disse dage bider tusindvis af unge negle over de kommende eksaminer. Lige nu hjælper Linda gratis med teknikker fra sportsverdenen. Foto: Emily Spiro

Eksamensperioden står meget snart for døren, og for mange unge medfører det øget mistrivsel og eksamensangst. De unge står ofte alene med problemet og mangler effektive metoder, til at håndtere presset og holde fokus, når presset er størst.

Linda Hejselbak Jensen, hjælper de unge med en klar plan for, hvordan de kan stå mentalt stærkt i dem selv, når eksamensangsten melder sig.

Hun er tidligere eliteidrætsudøver og ejer firmaet www.moveandbemoved.dk, der tilbyder coaching, foredrag og workshops om præstationspres, eksamensangst, præstationspsykologi og mental sundhed ud fra de samme metoder, som Team Danmark bruger.

”Min mission er at er at hjælpe unge til helhjertet at udfolde deres potentiale, men det handler om meget mere end kun at opnå de gode resultater,” siger Linda

“Hvad er de gode resultater egentlig værd, hvis man ikke har haft sig selv med og på vejen og man har betalt prisen med ens mentale sundhed. Så har prisen været for høj,” tilføjer hun.

Unge skal med andre ord finde ‘bære og- væredygtige strategier’.

“Væredygtighed handler om at de unge har taget stilling til hvem de gerne vil være under pres, forklarer Linda.

“At de kender deres egne værdier og de ved hvordan de skal handle under pres, uden at miste dem selv og blive revet med af angsten. Det med at udføre bevidste handlinger er en vigtig pointe, for det er desværre ikke nok kun at tænke sig til forandring. Det er desværre ikke et quickfix, siger Linda, der udover at være coach også er gymnasielærer i idræt og eliteidrætsmentor på Greve Gymnasium.

Undgå præstationspres

Derfor bør der efter hendes opfattelse arbejdes meget mere systematisk og strukturelt i skoleregi med metoder, der fremmer såkaldte ‘lifeskills’ indenfor mental sundhed og præstationsoptimering hele året rundt. Arbejdet kan både være individuelt og allerhelst med udgangspunkt i miljøet eller grupper, som man gør flere steder i sportsverdenen.

“Uden at have præcise tal på det, er det mit indtryk, at mange tiltag, måske ofte af ressourcemæssige grunde, er begrænset til enkelte individuelle elev-samtaler med studievejledere eller en enkelt eller to workshops kort inden eksamen imens det mere kontinuerlige og systematiske arbejde med at hjælpe elever med præstationspres udebliver, siger Linda og fortsætter:

“Jeg oplever, at mine klienter bliver tilbudt en præsentation af, hvad eksamensangst er, men ofte ikke har tid nok til sådan rigtigt at få ind under huden, fordi de ligger for tæt på eksamen. De skal have en gennemtestet gameplan, og vide præcis, hvad de skal gøre, når de bliver pressede – for de gør de med sikkerhed.

For hende handler det om, at de unge får effektive forskningsbaserede præstationspsykologiske metoder, der kan øge deres mentale sundhed og trivsel på den lange bane.

Konsekvenser ved ikke at lykkes

Med flere coachinguddannelser bag sig understreger hun, at de sportspsykologiske metoder kan bruges af alle, hvad enten det er jobsamtalen, på første date eller til den svære tale til familiefesten.

“Vi er moderne dyr med en gammel hjerne, når det kommer til eksamensangst. Nervøsitet og eksamensangst er kropslige tilstande, der udløses helt automatisk under pres og øger vores vågenhed, siger hun og fortsætter:

“Bekymringer, tvivl og usikkerhed er helt normalt og det har jo på mange områder sikret vores overlevelse som art ved at vi kunne risikovurderer hvad vi skulle flygte fra eller kæmpe mod. Et sundt nervesystem skal reagere på trusler, som en eksamen er for det moderne menneske, fordi der er en konsekvens ved ikke at lykkes, men samtidig skal vi kunne træffe de rigtige valg i situationen; bevare overblikket og undgå tunnelsyn. Der er vi heldigvis hjulpet godt af vores bevidsthed og vores kropslige erfaringer, som kan bruges som ressourcer.

1. gode råd, som Linda lærer sine klienter og elever er at acceptere nervøsiteten og møde øjeblikket med åbenhed, accept og selvomsorg.

Når de unge arbejder med Linda, arbejder de også med kropslige og mindfullness-baserede teknikker, der udover præstationspres også har vist sig at være særdeles effektive mod f.eks. stress, depression, PTSD mv.

2. gode råd handler om at skabe plads mellem de tanker vi får ved blot at iagttage dem og ikke gøre dem til en del af os, ved at tænke dem til ende. Det kaldes de-fusion. Vi har tanker. Vi er ikke vores tanker. Vi kan anskue vores tanker som en form for stampassagere, der vil med ombord på vores præstationsbus, hvor vi er chaufføren. Der kan være positive, negative, ængstelige, optimistiske passagerer mv., der vil med på rejsen, men vi indleder ikke en samtale med dem. Vi har fokus på vejen, som her er et billede på, den opgave vi skal udføre.

Fokusér på processen – ikke resultaterne.

3. gode råd, som Linda giver de unge, er at have fokus på processen, frem for resultatet. Resultatet afhænger af en masse faktorer vi ikke har fokus på, f.eks. hvilken eksamensopgave der bliver stillet, hvilke spørgsmål der kommer etc. Det er uden for vores kontrol. Fokus skal ligge på det der er inden for vores kontrol. Da vi hverken kan gøre noget ved hvad der er sket i fortiden eller forudse hvad der vil ske i fremtiden, er eneste mulighed vi reelt kan påvirke, at være til stede i nu’et og rette fuld fokus på den opgave vi skal løse og vide hvordan vi gøre det. Hvordan vi vil gøre det, handler om at træffe bevidste værdistyrede valg. Eksempelvis kan et værdistyret valg for en selvkritisk studerende, der aldrig føler sig god nok, være at handle mere omsorgsfuldt og respektfuldt over for sig selv. Processen kunne her handle om at få bedre balance imellem studie og pauser, at sætte realistiske mål og grænser i forberedelsesfasen. At kunne lade batterierne op, er netop forudsætningen for at der også er energi til at brænde igennem, når det kræves.

Som ung boksede Linda selv med selvkritik, da hun dyrkede riffelskydning og konkurrencegymnastik på eliteniveau.

Men heldigvis kan vejrtrækningen fungere som et kropsligt anker, og er en nem måde at skabe ro i en stresset situation på, lover Linda.

“Det afspænder og giver ro i et stresset nervesystem. At spænde hårdt op i musklerne for at afspænde dem igen er også en metode, der virker godt for mange. Herefter rettes al fokus på den opgave man står overfor, siger Linda.

Når komfortzonen udvides – øges kapaciteten til at stå i det ukendte

Eksamenstræning og arbejdet med eksamensangst handler i virkeligheden om, at de unge får en masse kropslige erfaringer med at være lidt ude af deres komfortzone.

“Kun ved at møde sig selv på ukendt grund, får de mulighed for at udfordre modet til at handle i tråd med deres værdier under pres. De ikke kun forstår sig selv bedre, men får konkrete kropslige erfaringer med, at de både kan være nervøse og samtidig holde fuldt fokus på det de skal, siger Linda, der netop nu kører et gratis kursus for unge over fire aftener de næste par uger i Kildevæld Kulturcenter på Østerbro.

Nysgerrig på hvordan Linda kan hjælpe dig?

På Lindas Instagramprofil er der gratis hjælp at hente med videoer og opslag som kan give en fin start på at lære de metoder, som man får i et 1:1 personligt coachingforløb.

Min mission er, at flere unge langt tidligere i deres liv end jeg selv, lærer at det ér muligt at være ambitiøs og målrettet uden at perfektionisme og selvkritik som daglig kost.

Al forskning i moderne præstationspsykologi tyder faktisk på, at den mest bæredygtige vej til at udfolde sit talent handler om at blive mere være-dygtig. Det handler om at skabe (indre) forhold drevet af selvrespekt og selvomsorg – gerne dyrket i gode trygge fællesskaber, man kan blomstre i.

www.moveandbemoved.dk

Mail@moveandbemoved.dk

Tlf.: 61305864

Del artikel

Andre læser også