Nu kommer ny grøn park foran Tivoli: “Bliver værst for Frederiksberg,” advarer konservative
“Denne park vil skabe et helt unikt byrum med meget mere byliv og vil gøre København grønnere og give mere plads til gående og cykler!”
Sådan sagde Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod (EL) før sommerferien, da der blev pustet nyt liv i de vilde planer om at skabe en kæmpe grøn park midt i København mellem Tivoli og Scala og Rådhuspladsen.
Planerne var tidligere sendt til hjørne, fordi det var svært at opretholde busdriften i Københavns hjerte, men en ny trafikanalyse af Vesterbro Passage viser nu, at busserne, der i dag kører ad Vesterbrogade hen mod Københavns Hovedbanegård, uden store udfordringer kan omlægges til at køre ad Jernbanegade og Hammerichsgade, hvis starten af Vesterbrogade forvandles til en ny grøn park.
Og derfor har parterne bag årets budgetforlig fundet 12.1 millioner kroner frem til at iværksætte den grønne drøm, der ser ud til at gå i opfyldelse i 2026.
“Parterne er enige om at afsætte midler til midlertidige byrumsforsøg i Vesterbro Passage,” har partierne skrevet under på.
“Det er et spændende projekt, der nu er tættere på at blive til virkelighed. Mange københavnere vil få stor gavn af en stor grøn bypark lige ved siden af Rådhuspladsen og Tivoli,” siger Line Barfod, teknik- og miljøborgmester (EL).
Det vakte allerede på forhånd stor glæde hos Tivoli, der sammen med Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri, Danica Pension, ATP Ejendomme og Dansk Industri står bag forslaget.
”Vi lægger ikke skjul på, at vi meget gerne ser, at byparken bliver til virkelighed. Vi hilser de mulige løsningsforslag velkomne, og vi ser frem til det videre forløb,” udtaler Susanne Mørch Koch, direktør for Tivoli.
” En grøn bypark bliver utvivlsomt en gevinst for både københavnerne og de, som besøger hovedstaden, og vil give Tivolis gæster en endnu bedre ankomst til vores forlystelseshave. Der er tale om et kvalitetsløft af hele området med udsigt til et grønnere København, der også kommer til at bidrage til udviklingen i hovedstaden. Det ser vi i Tivoli meget frem til at blive en del af,” sagde Susanne Mørch Koch allerede før budgetforliget.
Hos Det Konservative Folkeparti, der ikke er med i årets forlig, er man dog langt fra begejstret ved udsigten til at spærre en af byens pulsårer over.
“Det er fantastisk at blive sat uden for døren. Jeg har ikke lyst til at tage ansvar for det budget, og nu er der ingen, der kan beskylde mig for at have været med til at lukke Vesterbrogade. Stakkels Frederiksberg. Gad vide, hvad de kommer til at sige til det,” siger Niels Peder Ravn.
Men analyserne viser jo, at busserne nemt kan køre en anden vej?
Alene tanken er jo skræmmende. Det kan godt være, det ikke får den store konsekvens for busserne i analyserne, men det ødelægger nemheden og mobiliteten i byen, når det sker foran så stort et knudepunkt, som Tivoli er,” siger han og fortsætter:
“Det er også et spørgsmål om vaner. Jeg tror mange vil finde andre veje at komme til og fra København.
Parterne er enige om at afsætte midler til midlertidige byrumsforsøg i Vesterbro Passage.
Der afsættes:
- 12,1 mio. kr. samlet på anlæg i 2025-2026 til videre projektering.
- 0,8 mio. kr. på service i 2026 til håndtering af mindreindtægter fra betalingsparkering samt
afledt drift og vedligehold. - 0,1 mio. kr. på finansposter i 2026 som følge af mindreudgifter til statslig modregning på
parkeringsindtægter.
Initiativet forventes at medføre merudgifte