Flere kilometer lang: Ny rute vil skabe smuk grøn passage på Amager

Amager er en skøn lille ø, og her er natur både i form af fælled og strand – som dog er bundet ualmindeligt dårligt sammen.
Men det er der måske udsigter til, at der bliver lavet om på.
Der er nemlig lavet et oplæg om en flere kilometer lang korridor til gående, cyklende og løbende beplantet med træer og grønne lommer, som vil forbinde Amager Strand og Amager Fælled. Det skriver TV2 Kosmopol.
Budgettet er en kvart million kroner, og planen kan blive et afgørende punkt ved efterårets kommende budgetforhandlinger.
Inddrager pladsen fra biltrafikken
Projektet hiver mange rosende ord fra flere politikere, og det vil derudover også blive en kæmpe gevinst for områdets mange beboere.
Men hvor skal pladsen komme fra?

Det korte svar: Fra den plads, som i dag bliver optaget af biltrafikken.
Dertil kunne man hurtigt tænke, om trafikken så ikke blot bliver flyttet, men ifølge teknik- og miljøborgmester Line Barfod, der står i spidsen for rådhusets største parti, Enhedslisten, handler det helt om at nedbringe biltrafikken:
“Et projekt som dette vil ikke kunne stå alene.
Det handler også om at indføre tidsbegrænset parkering flere steder og rulle flere delebilpladser ud.
Lige nu er det kun 30 procent af københavnerne, der har bil, og et projekt som dette skal bidrage med at lede os hen til et sted, hvor det tal er endnu lavere,” siger Line Barfod (EL).
Godt projekt – men intet besluttet
Det samlede projekt anslås at koste 231,6 millioner kroner for at være nøjagtig. En del af den sum kan indhentes via fondsmidler, lyder det.
Ifølge den nyligt udarbejdede visionsplan kan kilen etableres i etaper.

Det betyder, at man i første omgang ikke behøver at finde den nødvendige finansiering til hele projektet på én gang, men at man i stedet kan starte med at modernisere eksempelvis Italiensvej eller Peder Lykkes Vej.
“Det er virkelig et godt projekt, for vi har brug for at binde byen bedre sammen på tværs.
At man vil tage nogle gadeforløb, som godt kan fremstå kedelige, og siger, at der ikke er brug for så meget plads til biler og i stedet giver plads til grønt og cykler, ser vi meget positivt på,” siger Line Barfod (EL) til TV 2 Kosmopol.
Hun tør dog ikke garantere, at Enhedslisten vil kræve projektet prioriteret ved efterårets kommende budgetforhandlinger på Rådhuset, hvor et projekt som dette potentielt kunne blive vedtaget.
“Der er ingen tvivl om, at vi rigtig gerne vil have, at det her projekt bliver til noget, og vi vil meget gerne prioritere det, hvis det er muligt, men det er for tidligt at lægge sig fast på det,” siger hun.
Venstre kalder det et “spændende projekt, som kan være med til at binde området meget bedre sammen”.
“Så vi er positive i Venstre, men det er samtidig også vigtigt for os, at der findes erstatningsparkeringspladser, de steder hvor projekterne kræver nedlæggelse af p-pladser, så dem, der har brug for en bil, stadig kan få hverdagen til at hænge sammen,” siger teknik- og miljøudvalgsmedlemmet, Louise Theilade Thomsen.
Budgetforhandlingerne i Københavns Kommune begynder i starten af september måned.