Annonce
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Ny metrolinje på vej: Her skal den køre hen

Af Camilla Lützhøft Stahlschmidt
Foto: Metroselskabet
Foto: Metroselskabet

København skal have en ny metrolinje ved navn M5.

Sådan bliver det i hvert fald, hvis det står til et flertal i Københavns Kommune.

I en pressemeddelelse oplyser Københavns Kommune, at man nu lægger sig fast på metrolinje M5 og vil igangsætte undersøgelse af mere metro i byen.

Planen er, at byen i 2035 skal være bundet bedre sammen med metro mod Refshaleøen og Lynetteholm.

Samtidig med, at der nu skal arbejdes videre med en ny metrolinje M5, vil man igangsætte en undersøgelse af metronettets udvidelse til flere bydele.

Dette kan blandt andet omhandle steder som Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg, Hvidovre og sågar Malmø.

10 stationer på linjen

På Københavns Rådhus har man talt om to mulige nye metrolinjer.

En lilla linje fra Københavns Hovedbanegård via Amagerbrogade til Refshaleøen og Lynetteholm, og en orange linje fra Østerport til Refshaleøen og herfra til Lynetteholm.

Nu har forligskredsen i Københavns Kommune besluttet at gå videre med den lilla linje, M5, som rummer 10 stationer herunder et stop på Østerport.

På kortet herunder kan du se linje M5’s stop.

Metrolinje M5. Grafik: Københavns Kommune

”København skal have meget mere metro, som løfter den kollektive trafik og binder byen sammen på en grøn, bæredygtig og social måde. Derfor er jeg glad for, at et flertal på Rådhus nu har valgt at gå videre med en ny M5 linje, der skal stå færdig i 2035 og sikre metro mod Refshaleøen og Lynetteholm,” udtaler overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), og fortsætter:

”Men jeg synes det er helt oplagt, at vi allerede nu starter undersøgelsen af, hvordan vi får metro til andre bydele. Det kan fx være til Nordvest, Frederiksberg og Hvidovre – og på sigt mod Malmø. Jeg håber, at mine kollegaer vil være med til skabe mere metro på tværs af hele København.”

Økonomiudvalget i kommunen mødes 21. februar for at se nærmere på den kommende M5 linje.

Her vil man også igangsætte en undersøgelse af en forlængelse af M5 som en ringforbindelse med yderligere stop på Rigshospitalet, Stengade og Forum.

Del artikel

Andre læser også