MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Ambitioner på størrelse med AirBnB: Ny platform ændrer spillereglerne på københavnske restauranter

Af Mathilde Mågård Hansen
Falernum. Foto PR
Falernum. Foto PR

Det er ingen hemmelighed, at københavnerne er vilde med at gå ud at spise.

Men det kræver trods alt ofte, at man reserverer bord på forhånd.

Indtil nu har du i det fleste tilfælde skulle ind de enkelte restauranters hjemmeside for at gøre netop dette, men det forudsætter også, at du ved, hvor du gerne vil spise henne.

Er du ofte tom for ideer eller bare åben for inspiration, så vil du elske Københavns nye bordreservationsplatform for restauranter, FreeTable.

Her viser de nemlig et kurateret udvalg af spændende restauranter, som har et ledigt bord på din valgte dag – uanset tidspunkt, prisklasse eller køkken.

Stifterne af FreeTable: Fra højre: Bjarke Just Nielsen og Nicklas Selmer Rathje. Foto PR

Vil vinde den globale restaurationsbranche

Den globale restaurationsbranche er værdiansat til intet mindre end 20.000 milliarder kroner, og frem mod 2032 forventes beløbet at fordobles.

Med andre ord rummer erhvervet et stort økonomisk potentiale, og med hænderne på kogepladen har grundlæggerne af Freetable, Bjarke Just Nielsen og Nicklas Selmer Rathje, nu et ønske om at gøre det nemmere for madelskere at finde ledige restaurantborde – og samtidig hjælpe restaurationer med at øge deres belægning.

I første omgang går FreeTable live i København, men vil allerede omkring årsskiftet åbne i Aarhus, Odense og Aalborg.

I 2025 udrulles platformen i øvrige europæiske lande, men ifølge Bjarke Just Nielsen stopper ambitionerne ikke dér: 

”Vi tør allerede godt sige nu, at vi vil vinde hele den globale restaurationsbranche.

Vi måler os med Momondo, AirBnB og Spotify, når det kommer til vores visioner for FreeTable.”

Foto Mathilde Mågård Hansen

Sovet i timen

Bjarke og Nicklas køber ikke ind på narrativet om, at Danmark er blevet en takeawaynation, som nogle ellers påstår.

I stedet mener de, at en del af forklaringen skal findes i, at restaurationsbranchen har hvilet for meget på laurbærrene og været for langsom til at innovere den digitale kunderejse – og det har givet udbringningsgiganterne for meget plads til at boltre sig. 

”Vi kommer selv fra restaurationsbranchen, og vi elsker den. Men vi har også været vidner til, hvordan sektoren har sovet i timen på digitaliseringsområdet.

Branchen har ikke været leveringsdygtig i en tidssvarende kundeoplevelse – i modsætning til udbringningsplatforme, som i den grad har leveret et attraktiv, digitaliseret produkt til forbrugerne.

Og det har kostet restaurationer dyrt ift. tab af omsætning, færre spisende gæster og i sidste ende flere lukninger.

Hvis kurven skal knækkes, er konkurrenceparametret først og fremmest at gøre det lige så enkelt, hurtigt og overskueligt at spise ude, som det er at bestille mad til døren – og det leverer FreeTable,” siger Nicklas Selmer Rathje. 

Foto PR

Opdag nye spiseperler

Den nye danske bordbookningsplatform, FreeTable, tilbyder et samlet, kurateret overblik over ledige restaurantborde – i første omgang på tværs af København.

Ifølge Nicklas og Bjarke er restaurationsscenen ofte drevet af hype omkring de mest populære og velkendte restauranter.

Derfor er FreeTable er også skabt for at inspirere danskerne til at genopdage og finde små, lokale, alternative spiseperler, som de (måske) ellers aldrig var stødt på. 

”God mad handler om spiseoplevelser, som man deler i fællesskab. Det handler også om stemning, belysning, dufte, lyde og nærvær, som forædler sig til en komplet sanseoplevelse, og dét kan man kun få ved at spise ude.

Derfor appellerer vi til, at danskerne begiver sig ud i flere spiseoplevelser – ikke kun på tinderdates eller i weekenden, men også på en regnkold mandag i november.

For måske er det lige netop på dé tidspunkter, hvor alt er gråt-i-gråt, at vi har allermest brug for et smagsvenligt oplevelsesboost,” siger Bjarke Just Nielsen. 

Del artikel


Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien