Annonce
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nye kaffevaner: Kaffe lige til døren

Af Annoncør

Tiden hvor man henter sin kaffe i et klassisk supermarked er næppe forbi. Det er stadig en stor del af indkøbet at huske kaffen, så der er energi fra morgenstunden til alle ugens dage. Men alligevel er der tale om lidt af et skred i vores forbrug af kaffe.

Annoncørbetalt indhold leveret af: Haveacoffee

For selvom kaffe stadig er populært, så er der forskelle på anskuelsen af kaffe blandt generationerne. De lidt ældre anser stadig kaffe som et behov, mens de yngre ser på det som en luksus og foretrækker kaffe leveret til døren, fa butikker med fokus på specialkaffe og historien bag.

Fra behov til luksusvare

Hvordan går noget fra et behov til en luksusvare? Svaret findes i måden hvorpå vi anskuer kaffe.

Kaffe har for vores forældre og mange andre altid været et startskud på dagen. Det har været en del af et morgenritual (og ritualer på andre tider af dagen), som har været uløseligt forbundet med at skulle ”tanke energi”. Derved har det været et behov for at kunne klare sig igennem dagen, så at sige.

For de yngre generationer findes der dog masser af produkter med fokus på netop energi. Der findes massevis af energidrikke på markedet, og kaffe kan som produkt ikke hamle op med disse, hvad angår spændende branding, søde smag og løftet om et ”boost”.

Kaffe er dog efterhånden – og særligt i det københavnske – blevet et produkt, vi nyder på caféer med vores venner og veninder. Kaffen nydes ofte med mælk, så den får form af en cappuccino, café au lait eller andet.  Og netop fordi der sættes lighedstegn mellem kaffe og oplevelser samt status, er det ikke længere skræmmende at betale mere for kaffen, end hos f.eks. de personer, som anser det som et behov. Der er ganske enkelt flere mekanismer i spil.

Den tendens har åbnet for flere caféer og for flere nichebutikker, der sælger deres kaffe. Flere og flere lokker tilmed med kaffe sendt lige til døren, altså som et abonnement. Man abonnerer her på oplevelsen og det at få velsmagende specialkaffe hver måned, så man har noget lækkert på hylden – både til sig selv og til eventuelle gæster.

 

Del artikel

Andre læser også