Politiet slår til ved Mærsk: 20 demonstranter anholdt – flere forvist

Demonstrationen foran Mærsks hovedkontor på Esplanaden i København udviklede sig onsdag morgen yderligere, da politiet anholdt 20 personer.
Tidligere på morgenen stødte aktivister og politi sammen foran bygningen, hvor demonstranter havde blokeret indgangen til hovedkontoret i protest mod Mærsks transporter til Israel.
Læs også: Forvandler Kongens Nytorv til koncertplads: Stor dansk stjerne spiller gratis Nu oplyser Københavns Politi, at demonstranterne flere gange har fået besked på at forlade området.
“Ifm. demonstrationen på Esplanaden har vi givet demonstranterne endnu et påbud om at forlade det private område. Flere valgte at følge påbuddet og opholder sig nu på et anvist område,” skriver Københavns Politi.
Men en gruppe nægtede ifølge politiet at flytte sig.
“En gruppe på 20 personer blev dog siddende på det private område. De er nu anholdt og sigtet for ulovlig indtrængen og vil blive fjernet,” lyder det videre fra politiet.
Tidligere onsdag morgen oplyste vagtchef Michael Andersen fra Københavns Politi til Ekstra Bladet, at betjentene havde “brugt den fornødne magt” i forsøget på at holde demonstranterne væk.
Bag demonstrationen står blandt andre Den Grønne Ungdomsbevægelse og aktivister fra Palæstina- og klimabevægelserne, som beskylder Mærsk for at fragte våbendele til Israel.
Aktivisterne havde tidligere meldt ud, at de ikke havde planer om frivilligt at opløse blokaden.
Københavns Politi er fortsat massivt til stede ved Esplanaden onsdag formiddag.