ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Helt nyt værktøj: Kæmpe restaurantkæde indfører gult kort til grænseoverskridende gæster

Af Mathilde Mågård Hansen
Foto PR
Foto PR

Hen over de næste par uger sætter vi fokus på fremtidens restaurant.

Hvordan griber Københavns restauranter den massive kritik an? Og hvordan tilpasser de deres forretning til skiftende tider?

I sidste uge snakkede vi med DiningSix (bl.a. KöD, Basso og Keyser Social), som har indført et nyt kodeks bestående af seks punkter, der skal være et grundlag for, hvordan vi agerer til daglig.

Kodekset skal hjælpe de ansatte med, hvad der er okay at finde sig i – og hvad der ikke er.

I denne uge snakker vi med landets måske største restaurantkæde, Madklubben, der har lige under 2.000 ansatte, om hvordan de ser fremtidens restaurant.

Et nyt værktøj

Madklubben har som landets første restaurantkæde indført det velkendte gulekort.

”Kortet kom egentlig på baggrund af vores seneste trivselsundersøgelse, som vi gennemfører to gange om året,” fortæller HR-chef i Madklubben, Anna Askær.

”Flere medarbejdere følte, at de havde været udsat for krænkende eller grænseoverskridende adfærd, så det ville vi selvfølgelig gøre noget ved.”

Det gule kort har været en del af Madklubben det sidste års tid, men det er ikke noget, der er blev kastet om med.

”Vi har det, og medarbejderne ved, at det er et værktøj de kan bruge, hvis de møder gæster, der overskrider deres grænser. Men det er indtil videre ikke blevet brugt.

Bare det at vores ansatte ved, at de har det i baglommen, og vi har deres ryg, hvis der skulle opstå ubehagelig situationer, har været nok,” forklarer Anna Askær.

I stedet er eventuelle konflikter løst med helt almindelig sund fornuft og en god dialog med gæsten.

Foto PR

Invester i dine medarbejdere

Der er sket meget med restaurationsbranchen de sidste års tid, men spørger man Anna Askær fra Madklubben, så har den moderne restaurant et større fokus på personalet.

”Man skal investere i sine medarbejdere. Både fagligt og socialt.

Du tænker måske ikke over det, men din oplevelse som gæst bliver 100 gange bedre, hvis du bliver betjent af et menneske, der har det godt på sin arbejdsplads. 

Når vi møder medarbejderne og giver dem de værktøjer, som de har brug for – så øger det selvfølgelig trivslen på arbejdspladsen.

Hele grundånden hos Madklubben er god mad til gode priser serveret af glade mennesker, så den del er naturligvis ekstra vigtig for os,” fortæller hun.

Udover det gule kort har Madklubben også to årlige, anonyme medarbejderundersøgelser og et helt uddannelsesprogram til deres ledere.

”Generelt er vores medarbejdere glade for at være hos os, og helt konkret viste seneste trivselsundersøgelse, at de ønsker flere sociale arrangementer, så det er det, vi arbejder hen imod lige nu.”

Madklubben har i dag 42 restauranter spredt over København, Aarhus, Odense og Esbjerg.

Del artikel