ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Se de vilde planer: Sådan kan Bispeengbuen forvandles i fremtiden

Af Camilla Lützhøft Stahlschmidt
Sådan kan Bispeengbuen komme til at se ud. Foto: Tegnestuen Vandkunsten / KOMMON / Skaarup Landskab / ViaTrafik / Bactocon / LNH Water / Realise
Sådan kan Bispeengbuen komme til at se ud. Foto: Tegnestuen Vandkunsten / KOMMON / Skaarup Landskab / ViaTrafik / Bactocon / LNH Water / Realise

Hvad skal der ske med Bispeengbuen?

Det er et af de emner, der er blevet diskuteret heftigt i hovedstaden gennem længere tid.

Nu har Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune løftet lidt af sløret for, hvordan den sekssporede motortrafikvej i fremtiden kan forvandles, så borgerne i hovedstaden får et nyt, grønt byrum og mindre trafikstøj.

De to hovedstadskommuner arbejder med udgangspunkt i tre forskellige scenarier, hvoraf de to første idéoplæg er en total nedrivning af Bispeengbuen med etablering af grønne områder med eller uden bebyggelse oven på en tunnel.

Det tredje scenarie drejer sig om en delvis nedrivning, hvor den sydlige af de to brobuer rives ned for at skabe rum til en grøn park.

I alle scenarierne åbnes Ladegårdsåen, der lige nu løber under jorden.

Et mere indbydende sted

Den 30. maj vil de politiske udvalg på Frederiksberg og i København træffe beslutning om, hvilket scenarie man vil arbejde videre med.

”Bispeengbuen tårner sig op som et minde fra en tid, hvor man prioriterede biler over mennesker i udviklingen af byen. Vi skal trække København i den stik modsatte retning, så vi får skabt plads til mennesker, byliv og grønt i vores gader,” udtaler overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen (S), i en pressemeddelelse.

“Skitserne for omdannelsen af Bispeengbuen er spændende bud på, hvordan vi kan omdanne den store trafikåre til et meget mere indbydende sted, hvor folk også har lyst til at opholde sig. Jeg ser derfor frem til at følge arbejdet i tæt samarbejde med Frederiksberg Kommune – og håber, at staten vil være med,” siger hun.

Bispeengbuen blev bygget i starten af 1970’erne for at gøre adgangen til Københavns centrum nemmere.

Du kan se de tre visionsskitser for Bispeengbuen herunder

Skitse 1

Foto: Tegnestuen Vandkunsten / KOMMON / Skaarup Landskab / ViaTrafik / Bactocon / LNH Water / Realise
Foto: Tegnestuen Vandkunsten / KOMMON / Skaarup Landskab / ViaTrafik / Bactocon / LNH Water / Realise

Skitse 2

Foto: Tegnestuen Vandkunsten / KOMMON / Skaarup Landskab / ViaTrafik / Bactocon / LNH Water / Realise
Foto: Tegnestuen Vandkunsten / KOMMON / Skaarup Landskab / ViaTrafik / Bactocon / LNH Water / Realise

Skitse 3

Foto: Tegnestuen Vandkunsten / KOMMON / Skaarup Landskab / ViaTrafik / Bactocon / LNH Water / Realise
Tegnestuen Vandkunsten / KOMMON / Skaarup Landskab / ViaTrafik / Bactocon / LNH Water / Realise

Del artikel