ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Sådan skaber vi fremtidens restaurant: ”Skal vi ændre noget, så må vi starte med os selv”

Af Mathilde Mågård Hansen
Foto PR
Foto PR

I løbet af de sidste års tid har restaurationsbranchen fået mange hug.

Dårlige arbejdsvilkår, sexchikane og den hårde tone har fyldt meget.

Men ikke desto mindre, så elsker de fleste af os at spise ude og nyde en god aften med god mad og vin omringet af familie og venner.

Så hvordan skal man gribe det hele an, når den branche som vi elsker så højt får så meget negativ omtale?

Ja, det er sket meget på et år, men det samme gør sig også gældende for nogle af de større restaurantkoncerner, der har valgt at gribe tingene an på en anden måde og se efter nye procedurer, der gavner både gæster og personale.

En af dem er DiningSix, der bl.a. står bag restauranterne KöD, Basso og Keyser Social.

Foto PR

For spørger man dem, så skal de største ændringer komme indefra.

Et kodeks for god opførsel

Om man vil det eller ej, så er det særligt den hårde tone i restaurationsbranchen, der har været udsat for meget kritik.

Og det er netop denne, som de hos DiningSix vil gøre op med.

”Vi har udarbejdet et kodeks bestående af seks punkter, som skal være et grundlag for, hvordan vi agerer til daglig,” fortæller kommunikations- og marketingchef, Stine Skonning Plasmann-Hansen.

”Vil vi skabe en bedre fremtid for branchen – så bliver vi nødt til at starte hos os selv.”

Kodekset skal hjælpe de ansatte med, hvad der er okay at finde sig i, og hvad der ikke er.

Men det skal også klæde dem godt på til at løse deres arbejde og de situationer, der måtte opstå.

”Som udgangspunkt arbejder vi jo ud fra, at alt kan lade sig gøre. Vi kan løse klart det meste. Er der noget, som ikke er, som det skal være – så lad os tale om det,” forklarer Stine.

Foto PR

”Kort sagt handler det om, at vi bare skal være fucking flinke. Det er egentlig ret simpelt. Og kvæler man folk i kærlighed, så bliver det næsten svært ikke at gøre restauranten til et rart sted at være.”

Vi har valgt at tale højt om den gode opførsel – hele vejen rundt. Så vi både taler pænt til hinanden og om hinanden.”

Fed karrierevej

DiningSix vil også gerne være med til at sætte fokus på restaurationsbranchen som et godt sted at begynde sin karriere.

For hvis man virkelig vil – så er det en branche med nogle af de stejleste læringskurver, hvor du virkelig får mulighed for at udvikle dig selv.

”Der ligger jo et kæmpe maskineri bag så mange restauranter.

Vi har brug for mange kokke og tjenere, men vi skal også bruge folk til marketing, HR og så videre. Det er ikke uden grund, at folk bruger så mange år i restaurationsbranchen, for man kan virkelig rykke sig milevis på få år.

Jeg tror heller ikke, at jeg kender andre brancher, hvor man på så kort tid kan blive betroet lederansvar og dermed få vist en masse tillid,” fortæller Stine Skonning Plasmann-Hansen.

Foto PR

”Der er så mange talenter både på gulvet og i køkkener derude. Vi kigger meget i egne rækker, når vi mangler nye folk.

Vi havde for eksempel et ægte Excel-geni gående som tjener, og han er nu en af vores vigtigste brikker på den front. Det er virkelig fedt, hvordan tingene nogle gange kan lykkedes på den måde.”

Bedst som gæst

For at hylde byens restauranter og de mange gode gæster derude, så udlodder vi en lækker madoplevelse på alle deltagende restauranter (se listen længere nede) i 2023. 

Der er nok til, at du kan forkæle dig selv hver måned i hele 2023. Hver middag har en værdi af 600 kroner.

Og nu er det ved at være sidste chance, for vi trækker en vinder d. 1. december.

Alt du skal gøre for at være med i konkurrencen er at indtage et lækkert måltid på en eller flere af restauranterne i løbet af november måned.

Så kan det være, at det måske er dig, som restauranten nominerer til ’Bedst som gæst’.

De deltagende restauranter er:

Tryk blot på restaurantens navn for at reservere et bord

Peder Oxe
Cap Horn
KöD
Basso
Bistro Royal
Madklubben Vesterbro
Restaurant Lola
Restaurant Radio
Sonny Cph
Pico Pizza, Nørrebro
Il Buco
Paté Paté

Konkurrencen er en del af kampagnen Restore Restaurants fra Wonderful Copenhagen og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Læs mere om konkurrencen LIGE HER.

Del artikel