Skamløst forslag: Gør os fri fra Christiansborg

På en helt unik og personlig valgplakat spørger københavneren Kristian Skriver Borg, hvordan politikerne vil forbedre vilkårene for plejehjemsbeboere i København. Det kan du læse mere om her:
Læs også: Når mor på 97 ender på plejehjem: Hvordan forbedrer vi vilkårene på plejehjemmene? Spørgsmålet har MigogKbh sendt videre til alle partierne på rådhuset, som har fået mulighed for at komme med deres synspunkter på de modige københavneres spørgsmål.
Det har Troels Christian Jakobsen fra Skamløse demokrater nu svaret på:
“Hvis jeg som en Skamløs demokrat skal være lidt kæk, ville jeg sige, at for at få bedre plejehjem skal vi have Christiansborg ud af København – og mere selvstyre. For det er Folketinget, der forhindrer os i at skabe den velfærd, vi burde sørge for – både i ældreplejen, men også for børn, borgere med handicap og socialt udsatte.”
Troels Christian Jakobsen, der er spidskandidat for det nye parti, Skamløse demokrater, mener ikke, vi mangler penge i København, og derfor kunne vi sagtens sørge for bedre løn, bedre arbejdsvilkår og ordentlig normering og ledelse, som enhver professionel SOSU bør forvente:
“Kristian Borg har nemlig helt ret i, at nøglen til en bedre ældrepleje ligger i de ansattes gejst og dygtighed. For det er dårlig normering og en presset ledelse, der især skader ældreplejen. Både i omsorgen, men også når dygtige medarbejdere søger væk. Og det er Christiansborg, der ikke tillader os at bruge de nødvendige midler.”

Spidskandidaten påpeger, at Christiansborg også rigtig gerne vil detailstyre en række andre ting omkring ældreplejen:
“De gør det bl.a. svært at bygge nye plejehjem. De taler om at sætte kommunerne fri, men blander sig alligevel for meget, så snart de kan score politiske points. Det gør det svært at opnå en velfungerende stabil drift. Derfor skal vi have mere selvstyre i København. Det tør de andre partier ikke indrømme, fordi de er lokalafdelinger af deres moderpartier fra Christiansborg,” lyder det fra den skamløse demokrat.
Troels Christian Jakobsen mener dog også, der er tiltag, som er helt gratis, der kunne hjælpe til at holde på de gode medarbejdere:
“Men sig det ikke til de traditionelle partier. De vil få deres champagne galt i halsen,” siger han, inden han kommer med et eksempel:
“Vi kan som politikere give slip på noget af vores magt og give medarbejderne mere demokratisk magt. Vi kunne tillade dem, at de vælger deres egen ledelse, som dermed i højere grad ville orientere sig efter, hvad de faglige medarbejdere går op i, end efter hvad kontorcheferne inde i centralforvaltningen har af nye ideer om ‘effektiviseringer’. Det ville give mere meningsfuldhed og afbøde den følelse af afmagt, som mange offentlige ansatte oplever – og angiver som grund til at finde andet arbejde.”
Vil du læse, hvad resten af rådhusets partier har at sige til spørgsmålet fra Kristian Skriver Borg, så kan du blot klikke på en af nedenstående artikler.
Læs også: Et bad, en samtale og et smil: Dansk Folkepartis opskrift på værdig ældrepleje i København
Læs også: Danmarksdemokraterne vil tænke ældreplejen forfra: Ældre skal have mulighed for at vælge, også til sidst i livet
Læs også: “Vi skal beslutte med de ældre, ikke for dem”: Moderaterne vil have lokalplejehjem i København
Læs også: Et frit valg er også et værdigt valg: Liberal Alliance vil give ældre valgfrihed
Læs også: Plejehjem skal ikke være en institution, men et hjem: KristenDemokraterne vil have hjertet med
Læs også: At bringe ansvar og tryghed tilbage til relationen dér, hvor den ældre bor og lever: Det er konservativ ældrepolitik
Læs også: Teknologi skal frigive tid til omsorg, ikke erstatte mennesker: Venstre vil sætte mennesker før bureaukrati
Læs også: Alternativet: Tid til faglighed i plejehjemmene
Læs også: En pleje, vi kan være bekendt: Socialdemokratiet vil rette op på ældreplejen