Støt byens spisesteder: Ny kampagne skal få københavnerne ud på restaurant

Skrevet af: Mathilde Mågård Hansen
Foto PR
Foto PR

Corona-epidemien har leveret et særdeles hårdt slag mod restaurationsbranchen, og nu er tiden kommet, til at vi alle sammen giver en lille smule tilbage.

Den nye kampagne ”Støt restauranterne – gå ud og spis” fra Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC) opfodrer nemlig danskerne til at komme op af sofaen og ud at spise.

Byens mange restauranter og caféer har allesammen givet os nogle uforglemmelige oplevelser, og vil vi gerne have dem med på den anden side af pandemien – så skal vi gøre en aktiv indsats for at støtte dem.

Læs også Få byen ind i hjemmet: Premiere på de helt nye København-plakater

Foto PR

Et hårdt slag

Nedlukningen i foråret, en sommersæson uden turister, arealbegrænsninger og skærpede lukketider – alt sammen har sat sine tydelige spor i branchen, og desværre byder hver uge på nye konkurser og mistede arbejdspladser.

Som ekstra salt i såret har de mange restriktioner, der er blevet pålagt branchen, betydet, at mange danskere fortsat er påholdende med at gå ud at spise.

Mange er enten bekymrede for smittesituationen eller vælger helt at udskyde fornøjelsen, fordi de umiddelbart ikke kan forene en god aften ude med mundbind og lukning kl. 22.

Som situationen ser ud lige nu, kommer danskernes nyligt udbetalte, indefrosne feriepenge kun i ringe grad restauranterne til gode.

Derfor har brancheorganisationen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) taget initiativ til en kampagne, der skal inspirere danskerne til igen at opsøge de gode madoplevelser på landets restauranter og cafeer og dermed støtte en hårdtramt branche.

Det sker under parolen ”Gå ud og spis”.

Som Erhvervsministeren for nyligt har understreget, er det nemlig stadigt sikkert at spise ude, og restaurationerne arbejder hver dag for at skabe de tryggeste rammer for samværet og maden.

Det gode selskab lever – trods restriktioner

Hvis danskerne fortsætter med at udskyde eller helt fravælge restaurantbesøget, kan det have fatale økonomiske konsekvenser for branchen.

Men i stedet for at male det dystre billede af situationen har DRC med kampagnen valgt at fokusere på sikkerheden og den gode madoplevelse:

”Vi ville gerne vise, at det stadigt er muligt at have en fantastisk aften på restaurant, selvom aftenen måske slutter lidt tidligere, end den plejer,” siger Torben Hoffmann Rosenstock, direktør i DRC, og fortsætter:

”De professionelle restaurationer er efterhånden 100-meter-mestre i restriktionerne.

De véd, at trygheden er alfa-omega for, at gæsterne får en god oplevelse. Derfor gør de alt, hvad de kan for at skabe de optimale rammer for en fornøjelig aften.

Så for danskerne er det bare om at komme ud, sætte sig til rette og nyde den gode mad og selskabet. Det er dét, vi gerne vil opfordre til.”

Foto PR

Blandt befolkningen er der god opbakning om branchen, hvilket tidligere på året bl.a. udmøntede sig i en stigning i salget af take-away.

Håbet er derfor, at danskerne igen vil støtte op og være med til at skabe det nødvendige boost i forretningen, som måske lige akkurat er nok til at holde mange lokale restauratører oven vande.

Filmen er lavet i støtte til alle restaurationer i Danmark og på vegne af DRC’s 1.500 medlemmer.

De deltagende restauratører i videoen – som også er ambassadører for kampagnen – er:
Gorm’s Pizza (kok og restauratør Gorm Wisweh), Madklubben (restauratør Anders Aagaard), Dining Six, Letz Sushi, Tholstrup, Grillen Group samt Evald Brasserie og Cafe.

Bange for at misse nyt om Kbh? Meld dig til MigOgKbhs nyhedsbrev. Kommer hver fredag. Vi lover, det er godt.
Altid nyheder på MigOgKbh Facebook. Lækre billeder på vores Instagram