MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Træt af bilstøj: I dag tester de ny asfalt på vejen til København

Af André Bentsen
I disse dage bliver den første drænasfalt lagt ud på Motorring 3 for at teste om det kan reducere støjen langs motorvejen. Foto: Vejdirektoratet.
I disse dage bliver den første drænasfalt lagt ud på Motorring 3 for at teste om det kan reducere støjen langs motorvejen. Foto: Vejdirektoratet.

I udkanten af København, Vanløse, Brønshøj, Valby og Amager for nu bare at nævne nogle af de steder, der er hårdest ramt, har man efterhånden vænnet sig til en konstant summen, når slangen af biler skal til og fra arbejde på de store motorvejen.

“Det lyder næsten som vandet på en strand – bare hele tiden,” er der sågar en positivist, der engang sagde.

Men faktum er, at støj fra biler hvert år er årsag til at hundredvis af danskere mister livet.

Derfor har Vejdirektoratets entreprenør nu sat gang i arbejdet med at lægge drænasfalt udpå strækningen mellem Slotsherrensvej og motorvejskrydset Brøndby i sydgående retning, for at teste om det kan være med til at reducere støjen langs motorvejen.

Ligeledes skal en lang række andre forhold undersøges, såsom hvad den kræver af anden glatførebekæmpelse om vinteren. Det indledende arbejde startede allerede i begyndelsen af august, da den gamle asfalt blev fjernet for at give plads til drænasfalten, som frem mod udgangen af september bliver lagt på hele strækningen.   

Det skriver Vejdirektoratet tidligt fredag morgen i en pressemeddelelse.

Lærer af udlandet

Transportminister, Thomas Danielsen glæder sig over, at man på landets mest trafikerede motorvej nu har sat gang i et forsøg, der forhåbentligt kan være med til belyse mulighederne i drænasfalt.

“Mange af vejenes naboer er plaget af støj, og jeg er optaget af at afsøge alle løsninger på udfordringerne med trafikstøj. Forhåbentlig viser forsøget med drænasfalt på Motorring 3, at drænasfalt kan være et effektivt redskab til støjbekæmpelse. Andre lande har gode erfaringer med asfalten, og jeg ser frem til, at vi med forsøget bliver klogere på, hvordan det kan virke på danske veje”, fortæller transportminister Thomas Danielsen.

I oktober måned vil det samlede arbejde efter planen være færdigt, og i løbet af 2025 vil den første evaluering af fordele og ulemper ved drænasfalt foreligge. I denne periode – men også efterfølgende – vil der løbende blive foretaget støjmålinger for at følge belægningens støjmæssige egenskaber over tid.

Fakta
Drænasfalt er en asfalttype, der kan reducere støjen via hulrum, der er i asfalten. Asfalttypen adskiller sig fra traditionelle typer asfalt ved at have en åben overflade med små hulrum i, som i højere grad kan absorbere lyden fra bilernes dæk til sig.

Derudover kan regnvandet også strømme ned gennem drænasfalten og videre ud til siden, hvilket giver en bedre og mere behagelig køreoplevelse og minimerer risikoen for akvaplaning.

Modsat forventes den drænede effekt at have betydning for saltningen om vinteren. Ligeledes forventes levetiden at være betydeligere kortere end alternative asfaltbelægninger. I Holland og Tyskland bliver drænasfalt allerede anvendt for at reducere støjgener på visse motorvejsstrækninger.

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien