TV- og antennebidrag: Dét er reglerne for deltagelse i en tv-/antenne-ordning

Skrevet af: Redaktionen

Når man som lejer af en lejlighed eller ejer af en ejerlejlighed flytter bolig, kan det til tider være uigennemskueligt at finde hoved og hale i, hvad man må, og hvad man ikke må, når det omhandler valg af TV-løsning.

Og af og til kan man faktisk risikere, at man bliver pålagt at skulle indmelde sig i en specifik TV-pakke eller til et specielt forudbestemt selskab.

Men hvad er egentlig dine rettigheder som lejer eller medlem af en boligforening? Og hvad kan man tillade sig at fravælge, hvis eksempelvis en boligforening vil pålægge dig at vælge en specifik TV-løsning?

I artiklen her tager vi udgangspunkt i dine rettigheder som lejer eller ejer af en bolig, der er med i en boligforening.

For selvom det kan være intimiderende at skulle irettesætte sin boligforening, er du altså underlagt nogle ret firkantede rettigheder, hvad det angår.

Foreninger og udlejere kan ikke binde dig til et specifikt TV-signal

I 2016 blev reglerne for valg og fravalg af TV-signal lavet om.

Boligforeningerne og udlejerne mistede retten til at vælge TV-signal for deres lejere og medlemmer, og det blev en rettighed hos disse, at man således selv kunne til- og fravælge de kanaler og den udbyder, man ville.

For rigtig mange betød det, at man som beboer fik lov til at sammensætte TV-pakker og TV-kanaler efter behov.

Og hvor markedet før var præget af monopollignende tilstande, blev det i stedet muligt frit at kunne styre denne del af de faste regninger.

Men for rigtig mange kan det virke forvirrende, at det så i foreningernes vedtægter eller i forbindelse med en lejekontrakt bliver fastsat, at en given TV-pakke eller på forhånd udvalgte TV-kanaler bliver en del af lejen eller boligudgiften – og for beboerne er det derfor også vigtigt at vide, at dette altså ikke er gældende, hvorfor sådanne klausuler da heller ikke gælder eller kan håndhæves.

Gælder dog ikke vedligehold af tidligere TV-anlæg

Er man i tvivl om, hvorvidt man bliver opkrævet et gebyr for deltagelse i en specifik TV-løsning, skal man dog lige holde in mente, at det ikke nødvendigvis gør sig gældende for vedligehold af fælles TV-anlæg.

Selve abonnementet kan man ikke blive opkrævet for, men da mange gamle anlæg har været installeret som en fælles TV-løsning, og da disse kræver løbende vedligehold, vil det altså være en del af ejendommens drift.

Derfor skal man også – inden man fremhæver beboerrettigheder – være opmærksom på, hvilken betaling man egentlig anfægter. Og skulle man være i tvivl, er det nok altid en god ide, at man konsulterer med sin ejendomsadministrator, før man nægter betaling.

Er man dog ikke i tvivl om, at man bliver påkrævet betaling af en fælles TV-pakke, kan man med ro i sindet henvise til lovbekendtgørelsen, der trådte i kraft i 2016.

Du kan læse meget mere om, hvilke fælles udgifter af lignende karakter, du kan blive pålagt lovligt, og hvilke du ikke kan, lige her på siden.