Vi er verdens bedste: Ny udstilling beviser det
Du ved godt, at dansk design er kendt i hele Verden, men ved du, hvordan det startede og endte sådan?
Hvis ikke, så har Designmuseum Danmark i Bredgade netop slået dørene op til endnu en storslået fejring af dansk design.
“Danish Modern – dansk design i det 20. århundrede – Hvordan dansk design blev verdenskendt.”
Et af udstillingens absolutte højdepunkter, og der er ellers mange at vælge imellem, er den populære ‘stoletunnel’ i en ny og forbedret udgave med 125 geniale designerstole fra ind- og udland. Stolene portrætteres smukt som en ophængning på et galleri.
Lyset tændes automatisk i takt med, at man bevæger sig andægtigt igennem denne boulevard af mesterværker. Teksterne er gemt snedigt væk, men kan hives ud fra væggen.
En undersøgelse har vist, at kun 10 procent af museets gæster læser tekster, så det er ganske godt tænkt.
Wegner sagde engang:
“Den perfekte stol er en opgave, man aldrig bliver helt færdig med,” men når man svømmer hen i mesterværker fra alle vores store yndlinge; Panton, PH, Kjærholm, Kaare Klint og Børge Mogensen (undskyld for blot at nævne nogle få), kan man vist roligt konstatere, at skulle de ikke være helt færdige, kan vi sagtens leve med resultatet, som det er, vi nøjes gerne.
Perfekt til at sove rusen ud
Man taler om dansk designs guldalder, en periode fra 1949-1970. Kvalitet, langtidsholdbarhed og minimalisme i tidløse løsninger, således defineres dansk design.
Danish Modern-udstillingen bobler over af klassikere og historien om deres tilblivelse, så der er masser at gå ombord i… se bl.a. Hans J. Wegners første stol “Stangerupstolen” fra 1938 i mahogni og læder, præsenteret i en trækasse med lys, som en anden egyptisk mumie, sjovt påfund.
Eller Poul Henningsens flygel, designet i 1930’erne, et instrument der efter sigende er bedst som møbel og knap så meget til at frembringe rene toner, og nyd Børge Mogensens sofa ‘Ambassadør’ fra 1962, helt perfekt skabt til en udstrakt designer, der har brug for at sove rusen ud, og mon ikke mange andre efter ham, så tak for den Børge.
Og bedst som man tror, at det ikke kan blive meget bedre, kan vi afsløre, at der senere på året, når Irma-udstillingen skal pakkes sammen, bliver plads til en anden lille designerperle, erhvervet af museet i 2020; Frankfurter Køkkenet fra 1926, designet af Østrigs første kvindelige arkitekt, Margarete Lihotzky.
Danish Modern – fra 7. juni 2024 Design Museum Danmark Bredgade 68 – 1260 Kbh. K
Åbningstid: Tirs-Søn kl. 10-18, Tors kl. 10-20, mandag lukket
Entre Læs mere: https://designmuseum.dk/“