Annonce
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Zoom zoom: Nu får København elektriske løbehjul

Af Redaktionen
200 af de her bliver snart sluppet ud løs i København
200 af de her bliver snart sluppet ud løs i København

Åbn en app. Se hvor der står et elektrisk løbehjul i København. Lås den op med appen. Sus afsted med 20 km i timen. Sæt den fra dig, når du er fremme. Færdig.

Det er visionen, når svenske VOI lancerer deres elektriske deleløbehjul i starten af 2019. De kalder deres løbehjul for’e-scooters’, og de kører på samme slags batteriteknologi som Tesla.

200 el-løbehjul bliver sat løs på Vesterbro og Nørrebro, og snart efter er det planen, at de også skal lanceres i resten af byen.

Starttaksten er 10 kr. pr. tur og man betaler så 1,5 kr. i minuttet.

Man skal være over 18 år, ikke være beruset, hjelm er ikke lovpligtigt, men anbefales.

Flere Muligheder for rabat og gratis tur

Udover VOI udbyder TIER og LIME også elektriske deleløbehjul. Alle 3 udbydere vil gerne have så mange som muligt ud på vejene og prøve det af og derfor kan du i øjeblikket få rabat og gratis prøve tur.

Se hvad VOI tilbyder her : https://link.voiapp.io/oeVLwDjyeW

Hos TIER kan du bruge denne tier promo kode  og få en gratis tur. Du kan læse mere om TIER her https://tier.page.link/JV36x

Ønsker du at udforske LIME og deres muligheder kan du gøre det her lime.bike/referral/RUO6OGO

Foto Elliot Nyhlin

Parkér frit
Derudoverer  VOI’s elektriske løbehjul er ”free floating” og skal ikke parkeres i en docking- station efter endt tur. Se mere om VOI og hvordan det fungerer her.

”Det er netop free floating, der gør det muligt at komme helt hen til sin destination på en VOI-scooter.”

“Men det stiller også store krav til os, fordi vi skal sørge for, at løbehjulene ikke kommer til at ligge og flyde uhensigtsmæssige steder i byen,” siger Eric André, Country Manager i VOI Danmark.

”Man skal selvfølgelig ikke kunne smide en scooter foran rytterstatuen eller op ad Rundetårn.”

“Derfor arbejder vi lige nu på at optimere vores teknologi, så vi kan styre, hvor folk parkerer deres løbehjul med få meters præcision,” siger Eric André.

VOI rydder op
Og VOI har et “Street Team” som fjerner eventuelle løbehjul, der skulle være til gene for andre trafikanter eller er parkeret ulovligt.

Løbehjulene bliver samlet ind kl. 21.00 hver dag, så aftenens fulde mennesker ikke bliver fristet af en tur.

Københavns Kommune vil gå restriktivt til løbehjulene.
“Det kræver en tilladelse fra kommunen, hvis man vil drive forretning fra kommunalt areal, og det princip gælder også for udlejning af elløbehjul,” siger enhedschef Mikkel Halbye Mindegaard.

“Vi har haft indledende dialoger med interesserede firmaer, men vi har ikke modtaget formelle ansøgninger. Derfor forventer vi heller ikke at se løbehjulene stå til udlejning på vores offentlige arealer fra begyndelsen af det nye år.”

“Ender det alligevel med at være tilfældet, skrider vi naturligvis ind. I sidste ende kan vi ende med at fjerne løbehjulene og politianmelde den pågældende virksomhed.”

Som bruger af en VOI-scooter vil man blive belønnet for at parkere uden for visse byrum, og der vil blive sat geografiske restriktioner, som skal forhindre parkering helt på visse pladser i byen.

Som bruger af VOI kan man tjene en 50’er på at oplade et løbehjul natten over – dog må man ikke tage dem med hjem eller opbevare dem steder, hvor teknikerne ikke kan få fat i dem.

Men hvad nu, hvis det går galt?

I Danmark vil du være lovpligtig forsikret, når du anvender VOI. Forsikringen dækker skader på tredjeparter. Hvis du selv kommer til skade, skal det dækkes af din egen ulykkesforsikring.

Udgifter i relation til skaden vil blive dækket af din indboforsikring.

Hvis københavnerne oplever, at løbehjul efterlades til gene for fremkommeligheden eller til fare for trafiksikkerheden, opfordrer Københavns Kommune til, at man kontakter Teknik- og Miljøforvaltningen:

 “Vores tilsynsmedarbejdere vil selvfølgelig være særligt opmærksomme på elløbehjulene i den første tid, og vi vil derfor også være til stede i brokvartererne løbende.”

“Vi kan dog ikke dække hele byen på samme tid, så hvis københavnerne oplever problemer med løbehjulenes placering, må de meget gerne bruge kommunens Giv et praj-app til at melde ind. Så tager vi os af problemerne hurtigst muligt,” slutter Mikkel Halbye Mindegaard.

Del artikel

Andre læser også