MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Står bag museer i New York og Hong Kong: Nu skal de skabe museumsbygning i København

Af Camilla Lützhøft Stahlschmidt
The National Gallery Portico Shop - London. Foto: PR
The National Gallery Portico Shop - London. Foto: PR

Som du nok har bemærket, er en imponerende bygning ved at tage form ved Sølvgade i Indre By.

Det er Statens Naturhistoriske, der er under opførelse og skal samle Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Museum til ét museum.

Her skal gamle bygninger forenes med nye, og det kræver sin mand – eller nærmere bestemt sit designbureau, og derfor har Statens Naturhistoriske Museum nu allieret sig med en erfaren spiller.

Det er designbureauet Lumsden, der er blevet valgt til opgaven.

M+ museum shop and entrance – Hong Kong. Foto: PR

Lumsden har haft en finger med i spillet på flere store og anerkendte museer rundt omkring i verden.

Virksomhedens portefølje tæller nogle af verdens stærkeste kulturelle brands som for eksempel MoMA i New York, M+ i Hong Kong, National Gallery i London og Warner Bros. Studio Tour – The Making of Harry Potter i London og Tokyo.

Skal binde nyt og gammelt sammen

Det store museum forventes først at åbne for publikum om et par år, men allerede nu er forberedelserne til både udstillinger og publikumsområder i fuld gang.

Her bliver Lumsdens opgave at binde det hele sammen og skabe en rød tråd gennem alle museets områder, hvor publikum færdes.

Det vil sige alt lige fra møde- og undervisningslokaler, museumsbutik og billetsalg til cafeområder og øvrige publikumsarealer, som kommer til at strække sig over både de historiske bygninger ved Sølvtorvet og de nybyggede udstillingssale.


“Som nationalt museum er det vigtigt for os, at alle der besøger museet føler sig velkommen, og at de bliver inspireret til at gå på opdagelse og engagere sig i naturens verden,” fortæller Anne-Marie Hoogerwerf-Hospes, chef for Statens Naturhistoriske Museums kommercielle aktiviteter, og fortsætter:

“Den oplevelse skal også være mulig, når man nyder en kop kaffe i restauranten eller køber en gave i butikken. Lumsden har præsenteret os for en række spændende idéer, som har overbevist os om, at de er de rigtige til at løfte opgaven med interiørdesign, så hele museet fungerer som en samlet og unik oplevelse.”

En sammenhængende museumsoplevelse

Hos Statens Naturhistoriske Museum har man stort fokus på, at museets store naturhistoriske viden og samlinger ikke kun afspejler sig i udstillingerne, men også i de øvrige områder, hvor man som besøgende færdes.

“Vi ønsker at vores gæster får viden om klimaændringer, og det øgede pres på dyre- og planteliv, men et besøg på museet skal også give lyst til at skabe positive forandringer gennem engagement,” siger Anne-Marie Hoogerwerf-Hospes.

Hos Lumsden ser man frem til at være med til at skabe det nye museum i København.

“Vi er beærede over at få muligheden for at arbejde på dette unikke projekt i samspil med Statens Naturhistoriske Museum,” siger James Dwyer, Creative Director hos Lumsden, og tilføjer:

“Vores fælles mål er at skabe en sammenhængende museumsoplevelse, hvor samlingernes rigdom, udstillingernes gribende fortællinger og den smukke Botaniske Have gnidningsfrit forenes med og reflekteres i de øvrige publikumsområder med fokus på museets visioner og værdier.”

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien