Danskerne spiser ude som aldrig før, men flere restauranter går konkurs

Skrevet af: Martin Jørgensen


Selvom danskerne spiser meget ude, gør den store konkurrence blandt restauranterne at overskuddet falder

Selvom danskerne i højere og højere grad spiser ude, er det ikke en dans på roser at åbne en restaurant, café eller anden beværtning. Der har aldrig eksisteret så mange spisesteder i Danmark som nu, men der har til gengæld heller aldrig været så mange, som er gået konkurs eller på anden vis har været nødsaget til at lukke deres restaurant.

Det er blevet normen at købe sig til færdiglavet med i stedet for at lave den fra bunden hjemme i sit køkken. Danskerne er vilde med spise ude! Både på fine, dyre restauranter, på caféer og på såkaldte fastfood-steder, hvor maden er fedtet og hurtig færdig. Fordi tilstanden på fødevarefronten er, som den er, er der mange iværkstættertyper, der sætter sig for at åbne et spisested med en drøm om en høj omsætning. Dog er restaurationsbranchen ikke et sted, hvor man bliver rig over natten uden at have talent for både at lave mad og drive en forretning, vigtigst af alt.

Skil dig ud fra mængden

Der er mange ting, der kan stå i vejen for at få en succesfuld og populær beværtning. Selvom du selv mener, at du laver verdens bedste burger, så er der altså efterhånden rigtig, rigtig mange om buddet. I København har der de sidste år nærmest været en burger-krig, hvor lækre, snaskede, fedtede og velsmagende burgere med dertilhørende sprøde og salte pomfritter kæmpede om pladsen som byens bedste. Fordi der er så mange om buddet, skal der altså noget helt særligt til at kreere en lukrativ forretning, hvor ens omsætning ikke afhænger af, om man er blevet udnævnt til byens bedste burger eller ej.

Selvom man er et geni i et køkken kræver det også forretningsmæssig snilde at bygge en virksomhed op, som giver et stort nok afkast til, at det er besværet værd. Der skal være styr på indkøb, indretning, kassesystem, ansættelser, kundeservice, prissætning og meget andet, førend en restauration vinder over de mange konkurrenter. Desuden skal konceptet være skarpt og veldefineret, førend danskerne gider prioritere deres madbudgets-kroner på lige præcis dit spisested.

 

Et overmættet marked giver besvær

Fordi der er flere og flere, som tror på, at de har hvad der skal til for at opnå succes i restaurationsbranchen, så øges konkurrencen internt hele tiden. Der er så mange om buddet, at indtjeningen falder hos de enkelte beværtninger, hvilket gør, at mange må kaste håndklædet i ringen og lukke deres forretning igen. Det er især de mindre restauranter med mindre end 25 ansatte, der oplever den store konkurrence.

De store restauranter kan drage nytte af deres størrelse ved at benytte sig af stordriftsfordele på både personale, køkkenet og ledelse. At åbne en café eller restaurant er én af de mest klassiske iværksætterprojekter, som selv mennesker uden kendskab til hverken branchen, forretningsudvikling eller madlavning kaster sig ud i. Med den store konkurrence in mente er det dog en god idé at tænke sig om en ekstra gang, inden man kaster sine sparepenge i et restaurant projekt.

Nye restauranter og nuttede pandaer: København ZOO slog alle rekorder i 2019

Skrevet af: Redaktionen
Panda Zoologisk Have Foto Rasmus Kramer Schou
Panda Zoologisk Have Foto Rasmus Kramer Schou

Det er helt forståeligt, hvis medarbejderne i København Zoo giver ekstra godter til dyrene i disse dage.

For der er masser at fejre.

Aldrig nogensinde før har så mange gæstet ZOO som i 2019. Sidste år gik knap halvanden million gæster gennem den ikoniske indgang på Frederiksberg.

Faktisk var det 350.000 flere gæster end i 2018, som i øvrigt også var et rekordår.

Årsagen er også let at pege på. Nye lækre restauranter og så de nuttede kinesiske pandaer, der skabte en enorm hype.

Headhuntede kendt kok

I København ZOO satsede man ud over pandaerne fuldt ud på at skabe en helt ny gastronomisk oplevelse.

Sidste år headhuntede ZOO den kendte smørkok Casper Stuhr Sobczyk, som også har gjort sig som huskok på TV2, og satte ham i front for den kæmpestore gastronomiske satsning, som ZOO nu har rullet ud.

De har åbnede nemlig tre helt nye restauranter.

Den ene ligger bl.a. i forbindelse med det nye pandaanlæg, som er tegnet af en vis hr. Bjarke Ingels.

Restauranten hedder Panpan og er en asiatisk-fransk bistro, hvor man spiser side om side med de nuttede sort/hvide kæmpebamser.

Panda Zoologisk Have Foto Rasmus Kramer Schou

Indtjening er femdoblet

Restauranten har 140 sidepladser og dertil en stor terrasse, hvor man kan spise med udsigt over Elefanthuset.

“Vi er ikke bange for at sige, at vi har leveret en gastrorevolution i zoo de seneste 18 måneder.

Haven var ganske enkelt ikke fulgt med den eksplosive udvikling, den danske madscene har været igennem det sidste årti,” siger kommerciel direktør Christian Higraff.

Han fortsætter;

“På 18 måneder har vi intet mindre end revolutioneret hele vores udbud af mad og drikkevarer. Og det har vores gæster og anmeldere belønnet os for – med stigende omsætning til følge.

Omsætningen fra mad og drikkevarer i zoo er fordoblet i 2019, mens indtjeningen er femdoblet.”

Pandaerne var blandt andet medvirkende til et rekordbesøg i påsken med mere end 100.000 gæster.

Samlet set har de seneste to år været præget af stor fremgang for den zoologiske have.

Spar 20% på alle parfumer: Magasin holder stort duftevent på fredag

Skrevet af: Michael Qureshi

Magasin har netop lanceret et nyt koncept, som giver mulighed for at få personlige råd og vejledning af en duftekspert til at vælge den helt rigtige parfume.

Derfor inviterer Magasin i København indenfor til duftinspiration og 20 procent på parfumer den 24. januar.

 Måske har du haft den samme duft hele livet, eller også prøver du dig stadig frem mellem de mange flasker i alverdens dufte, farver og former.

Det kan virke uoverskueligt, men det behøver det ikke længere at være.

Nu er det nemlig muligt at få hjælp til at vælge den helt rigtige duft til forskellige anledninger.

Magasin har inden for det seneste år uddannet en række dufteksperter, der kan hjælpe københavnerne med at få skræddersyet en personlig duftgarderobe.

Udviklet af svensk duftekspert

Magasins nye duftkoncept er udviklet af den svenske duftekspert Linda Landenberg, hvor omdrejningspunktet ikke er de forskellige brands, men derimod kundens personlighed, behov og ønsker:

“Vores duft siger utrolig meget om vores personlighed og humør, og derfor giver det rigtig god mening at have en duft til forskellige lejligheder.

Der er årsskiftet en oplagt mulighed for at foretage nogle ændringer, og der kan jeg hjælpe med at finde din personlige duftgarderobe til 2020,” fortæller Natascha Fisker, der er duftkonsulent og beauty shopper i Magasin Lyngby.

Duft til enhver lejlighed

Natascha er uddannet i konkrete spørgeteknikker, hvor hun blandt andet spørger kunderne ind til farvetiltrækning, favoritblomster, luftnoter og meget mere, som gør hende i stand til at finde det ultimative match.

“Det kan faktisk være utrolig svært at finde den helt rigtige parfume, og derfor ender mange med at vælge den samme år efter år.

Men vi vil gerne hjælpe med at åbne op for nye dufte, som man måske ikke selv havde overvejet, men som rent faktisk er et rigtig godt match til ens personlighed,” fortæller Natascha.

Mød Magasins dufteksperter på fredag

Fredag d. 24. januar fra kl 15-18 inviterer Magasin indenfor til et duftevent på Kgs. Nytorv, hvor Natascha og hendes kollega Pernille Frank blandt andet vil fortælle mere om det nye koncept og tilbyde quick-konsultationer til alle besøgende.

Der vil blive serveret lidt godt til ganen, og så er det muligt at spare 20 procent på dufte hele weekenden.

Magasins duftkonsultationer er gratis og kan bookes på Magasin.dk eller ved at henvende sig i parfumeafdelingen i Magasin på Kgs. Nytorv.

Hvad: Duftevent med 20 % på alle parfumer
Hvor: Magasin
Hvornår: Fredag d. 24. januar og 20% hele weekenden

Ottos Hotel er åbnet i Indre By: Ny vinbar sælger vin pr. gram

Skrevet af: Rasmus Kramer Schou
Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto
Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto

Klar til at tjekke ind på et ægte vinhotel?

Så sigt mod Studiestræde 18, hvor Ottos Hotel har hevet de første propper op af flaskerne.

Ottos Hotel er, på trods af navnet, ikke et hotel.

Det har det dog været.

Læs også: Ny naturvinsbar i København: Har måske verdens mest simple vinkort

Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto

Tidligere sadelmager og hotel

Bygningens lange historie har været vidt omkring, blandt andet brygger, en sadelmager og en øltapper har boet her og altså også et hotel med det navn, som nu bliver så smukt genbrugt.

Ottos Hotel er en charmerende blanding af en økologisk vinbar, zero waste restaurant med delevenlige serveringer.

Der er løbende udstillinger på de hvide vægge, med forskellige kunstner og til sidst sælger og formidler Ottos Hotel kuraterede ting fra københavnske butikker, man ikke lige finder andre steder.

Læs også: Ny stam-restestaurant og vinbar gør en dyd ud af ‘ubehøvlet kaos

Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto

Vin pr. gram

Hovedfokus ligger på et udvalg af naturvine og boblende cider fra Ciderevoulution.

Som noget helt nyt kan man købe vinen pr. gram, hvis nu man er i bil eller i gang med hvid januar, men stadigvæk gerne vil smage en smule.

Ottos Hotel har også flere forskellige fermenterede ikke-alkoholiske drikke, alle håndlavede med løbende forskellige smage.

Og nu vi er ved fermenterede sager, så er Ottos også en del af restauranten nedenunder – nemlig Ferment, der blandt andet var nogle af de første til at starte den danske ramenbølge, så nudler til din vin er også en mulighed.

Læs også: Skål på skotsk: Byens nye ølbar serverer humle fra højlandet

Vinbaren Ottos Hotel Studiestræde PR Foto

Nedskrevet en række dogmer

“Vi har også nedskrevet en række dogmer, som følges til punkt og prikke. Vi har blandt andet et samarbejde med Gulager High Land Cattle, der leverer alt vores oksekød til chacuteri.”

“Peder, som er en af mændene bag, er en ildsjæl og har sine skotske højlandskøer gående i den smukke natur ved vadehavet få kilometer fra Esbjerg by. “

“En af Ottos hotels missioner er at gøre Latinerkvarteret til det, det engang var – et bohemekvarter placeret tæt ved alle de store internationale butikker. Derfor har vi et veletableret samarbejde med lokalmiljøet,” slutter de.

Læs også: Helt vildt lækkert: Cocktailbar har specialiseret sig i champagne-cocktails

Hvad: Ottos Hotel
Hvor: Studiestræde 18
Hvordan: Læs mere lige her

Bange for at misse nyt om Kbh? Meld dig til MigOgKbhs nyhedsbrev. Kommer hver fredag. Vi lover, det er godt.
Altid nyheder på MigOgKbh Facebook. Lækre billeder på vores Instagram

Èt like på MigOgKbh’s Facebook og du er altid opdateret om Kbh.