Annonce
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Ny aftale: København kan indføre zoner kun for elbiler

Af Camilla Lützhøft Stahlschmidt
Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

I oktober 2023 indførte Københavns Kommune nye regler for dieseldrevne personbiler i miljøzonen.

Der fandtes dengang allerede et krav om partikelfilter til ældre dieseldrevne varebiler, lastbiler og busser, men med de nye regler skal alle dieseldrevne personbiler have et partikelfilter.

Nu ser det ud til, at disse regler bliver skærpet endnu mere i udvalgte zoner i byen.

I en pressemeddelelse skriver Miljøministeriet, at en ny aftale indgået mellem regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet giver kommunerne mulighed for at indføre nulemissionszoner.

Nulemissionszoner er zoner, hvor der kun er adgang for fossilfrie køretøjer, og dermed hverken diesel- eller benzinkøretøjer.

”Det er første skridt på vejen mod, at vi får fjernet diesel- og benzinkøretøjer fra trafikken til gavn for luftkvaliteten i byerne,” udtaler miljøminister Magnus Heunicke.

København og Aarhus prøver kræfter med idéen

Nogle kommuner er med på idéen fra start.

 I Aarhus og København ser borgmestrene således frem til at etablere nulemissionszoner til gavn for luftkvaliteten og den grønne omstilling.

”I 2030 har vi et mål om at gøre København fri for fossilbiler, så vi kan få en by uden støj, røg og møg. Derfor er det en fantastisk nyhed for København, at vi nu får grønt lys til at indføre en nulemissionszone. Det er endnu et skridt i retningen mod en fossilfri by,” siger Sophie Hæstorp Andersen (S), overborgmester i Københavns Kommune, og tilføjer:

“Vi har længe efterspurgt muligheden fra Christiansborg og Middelalderbyen er oplagt som Københavns første nulemissionszone. Jeg glæder mig til, at vi kan komme i gang og er glad for, at regeringen nu også vil analysere mulighederne for maritime miljøzoner.”

Et større incitament til at købe elbiler

Regeringen og aftalepartierne lægger op til, at kommunalbestyrelserne kan vælge mellem to typer af nulemissionszoner – en, som omfatter persontrafik eller en, som omfatter al trafik inklusive varetransport.

Nulemissionszonerne vil mindske støj- og luftforurening lokalt, samtidig med at de vil styrke den grønne omstilling og give øget incitament til at købe elbiler blandt de danskere, der påvirkes af nulemissionszonerne, forklarer Miljøministeriet i pressemeddelelsen.

Der findes i forvejen miljøzoner i København, Frederiksberg, Aalborg, Odense og Aarhus Kommuner, som stiller miljøkrav til dieseldrevne lastbiler, busser varebiler og personbiler.

For at kommunerne kan få mulighed for at lukke af for benzin- og dieselbiler i bestemte bydele, kræver det en lovændring, som et bredt flertal af partier på Christiansborg er blevet enige om at gennemføre.

Lovforslaget ventes at blive fremsat i efteråret.

Del artikel

Andre læser også